Leuk! Bij Mouthaan Grafisch Bedrijf sprak ik met het personeel in plaats van de gebruikelijke setting met een directeur. Conclusie: betere verkopers, dan de échte makers zelf, zijn er niet.
Tekst: Robbert Delfos Fotografie: Pim Ras
Soms loop je als ervaren interviewer tegen verrassend nieuwe uitdagingen aan. Mouthaan Grafisch Bedrijf in Papendrecht zag een publicatie over haar productie van verpakkingsdrukwerk wel zitten. Maar de makers zelf mochten het woord doen. Van de zeventig man spraken we er vijf over hun bezigheden en de passie waarmee ze alles uit de kast halen om ‘ook die verpakking weer voor mekaar te krijgen’.
Communiceren
Als liefhebber van het grafische vak loop je watertandend door deze grote verpakkingsdrukkerij. Veel proefapparatuur, grote drukpersen, veredelings- en stansapparatuur, en vouwplakmachines. De vaklieden in deze Papendrechtse onderneming denken mee. En graag in een vroeg stadium. In veel gevallen ontwikkelen ze samen met de klant de verpakking van het product voor de eind-klant, de consument. Communicatie met de klant, maar zeker ook intern, is belangrijk. Pim van Dam, vertegenwoordiger: ‘De producten die wij maken zie je niet gauw bij een andere drukkerij. Verpakkingsdeskundigen mogen van ons verwachten dat we beschikken over materiaalkennis van bijvoorbeeld karton en kunststoffen, beschermlagen, inkten en nabewerkingstechnieken. De meeste opdrachten ontwikkelen we samen met de klant. Na een briefing zorgen onze ervaring, het meedenken van de modellenmakerij en mijn collega’s uit de productie, zoals René Rapmund, productieleider en Quang Vo, voorman afwerking, voor een doordacht voorstel met een grafische oplossing. Zo voorkom je dat je iets maakt dat niet werkt.’
Creëren
‘Als eerste maken we een digitaal 3D-model,’ zegt trafficmanager Everard Punt. ‘Als dat akkoord is, plotten we het van karton. Dat geeft het echte gevoel en je kan alles checken. Dat is een moment in de ontwikkeling om te kijken we of hetgeen we bedenken allemaal haalbaar is. Design toevoegen is de laatste stap voorafgaand aan het drukken. Ons orderpakket is heel gevarieerd met de nodige uitdagingen in materiaal en vorm, maar ook in planning en voortgang. Want als je bijzondere of nieuwe zaken uitprobeert, moet je niet gek opkijken dat het wel eens extra tijd kost.’ Ordermanager Rhaudy Diamant: ‘80% van onze verpakkingen is niet standaard. Er zit altijd wel iets speciaals in; de folie, de hechting, de geometrie of de samenstelling van het materiaal. De grootste uitdaging zit in de diversiteit van onze orders, zoals specifieke vragen van klanten, meerdere elementen en grondstoffen. De vraag naar nog meer kennis door onderzoek neemt toe, omdat de vraag naar kartonnen verpakkingen groeit. Kunststof is nu minder geliefd, maar karton moet dan wel vergelijkbare eigenschappen bieden.’
Produceren
‘Niet alles is van te voren te tackelen,’ zegt productieleider Rapmund’. ‘Je struikelt soms meerder malen, voor je de juiste materialen en aanpak hebt uitgevonden. Ik betrek collega’s daar ook bij en dan zie je de creativiteit ontstaan. Iedereen groeit daar in mee. Dat maakt een productieplanning soms onrustig. Maar zo creëer je wel waarde.’ Van Dam: ‘We leveren aan vele verpakkingssegmenten, zoals cosmetica, food, maar ook groene sectoren als de tuinbouw. In die laatste wordt veel kunststof gebruikt. Wij gaan uit onszelf op onderzoek naar middelen om dat door kartonproductie te kunnen vervangen. Om dat vervolgens aan de klanten aan te bieden. Op het gebied van duurzaamheid en voedselveilig produceren, zoals onze BRC-certificering, ontwikkelen we steeds verder.’
Vakkennis
De waarde van de onderneming blijkt parallel te lopen aan de vakkennis die Mouthaan Grafisch Bedrijf in huis heeft. Om zo’n divers pakket aan verpakkingsdrukwerk op karton en kunststof te kunnen ontwikkelen en produceren moet je een collectief inzicht in de materie hebben. Bij een rondgang blijkt dat veel werknemers al lange tijd (grofweg 10-30 jaar) bij het bedrijf werken en daardoor een bijna onschatbare hoeveelheid vakkennis bij zich dragen. Deze onderneming kan nog jaren vooruit met al deze know how in huis. De ervaring is waardevol. De kennis is waardevol. Maar ook nieuwe aanwas is waardevol. En dat laatste is een probleem dat alle gesproken mensen benadrukken. ‘Jonge mensen willen geen vieze handen maken,’ aldus Vo, de man die gaat over het snijden, stansen, vouwplakken en expeditie. ‘Ik werk hier 26 jaar en geen dag verveelt. En ik leef juist op als er een probleem is of meegedacht moet worden bij de ontwikkeling van een verpakking.’
Met dank aan Kees Diamant, directeur/eigenaar van Mouthaan Grafisch bedrijf. Het vertrouwen in zijn mensen om in alle openheid te praten met ‘de pers’ is een voorbeeld voor andere ondernemers. Wie volgt?
Artikel delen
VM Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkende industrie