Actief en intelligent verpakken in het belang van 'brands'

Op 18 en 19 november vindt in Amsterdam de 7de editie van het AIPIA World Congress plaats. AIPIA is dé Internationale Associatie voor Actieve en Intelligente verpakkingen. Het World Congress is tijdens deze 2 dagen het hart van deze nieuwe industrie. Andrew Manly, communicatiedirecteur van de Active & Intelligent Packaging Industry Association, vertelt over de ontwikkelingen op dat gebied.

Wat zie je als de belangrijkste mijlpalen in de ontwikkeling van actieve en intelligente verpakkingen tot nu toe?
“We hebben een lange weg afgelegd sinds de QR-codes die begin deze eeuw op verpakkingen in Japan verschenen. Er is zo'n snelle ontwikkeling van de verschillende technologieën dat het moeilijk is om één enkele gebeurtenis te identificeren. Van belang was in ieder geval het inzicht van ontwikkelaars dat schaalgrootte nodig was en dat het streven moest zijn om stukjes technologie niet geïsoleerd te ontwikkelen, zodat meer dan één A&IP-idee tot een oplossing kan worden gevormd. Een andere mijlpaal was om elementen op schaal te kunnen produceren, bijvoorbeeld bedrukte elektronica (PE), tags en slimme labels. Daarnaast heeft de aandacht voor voedselverspilling en -beveiliging de schijnwerpers gericht op technologieën, waaronder Nano Technologie, die een positief effect kunnen hebben op vermindering van het gevoelige milieuprobleem.”

Welke producten stimuleren de ontwikkeling van actieve en intelligente verpakkingen?
“Verschillende baanbrekende producten springen eruit, maar ook bedrijven die  geïnvesteerd hebben in hun ontwikkelingen. Daarbij denk ik bijvoorbeeld aan RFID- en NFC-tags, slimme labels, ‘connected’ verpakkingen ( plus de bijbehorende cloud-platforms)  en ingesloten QR-codes. Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR) lijken steeds populairder bij merken vanwege de enorme impact die ze kunnen hebben op consumentenbetrokkenheid. En het is een veel kleinere wereld dan vroeger, dus merken kijken steeds meer naar mondiale markten, ondanks de huidige economische en politieke geschillen. Dit brengt eigen problemen mee, zoals supply chain management, traceerbaarheid, namaak, authenticatie, conditiebewaking en verlenging van de houdbaarheid van voedingsmiddelen en sommige farmaceutische producten.
Daarnaast worden medicijnen verspild of raken uiteindelijk ineffectief door slecht toezicht of beheer van de dosering. A&IP-gerelateerde oplossingen zullen op farmaceutische verpakkingen van de toekomst domineren, omdat ze dit probleem sterk kunnen reduceren.”

Dat zijn allemaal geweldige voordelen van actieve en intelligente verpakkingen, maar merken lijken zich meer te focussen op consumentenbetrokkenheid. Waarom?
“In eerste instantie overviel ons dit ook een beetje. Toen AIPIA met merken begon te praten, waren wij bewapend met goede argumenten om A&IP-technologieën te gebruiken. Maar het gesprek ging altijd snel over hoe zij beter contact konden maken met de consument. Achteraf gezien logisch, want merken zagen hoe snel het winkellandschap veranderde en hoe kleinere bedrijven zeer effectief konden concurreren via sociale media en e-commerce. Dus moesten zowel merkeigenaren als retailers reageren of marktaandeel verliezen aan kleinere, meer flexibele merken. Dus grotere, meer gevestigde merken moesten hetzelfde doen, maar dan beter. De explosie in AR en VR is daarvan een gevolg, omdat steeds meer merken het potentieel voor A&IP onderzoeken om het imago van hun producten te verbeteren en intense en continue relaties met consumenten aan te gaan.
En laten we niet vergeten dat het een uitwisseling van informatie in twee richtingen is. De klant krijgt veel meer zekerheid en informatie over het product, terwijl de merkeigenaren statistieken krijgen over wat eindgebruikers motiveert om hun producten te kopen, inclusief wanneer, waar en wat shoppers doet terugkomen.”

Hoe doen A&IP-producten het in de context van duurzaamheid, recycling en hergebruik?
“Natuurlijk kan het toevoegen van een tag of antenne aan een verpakking implicaties hebben voor recycling in de bredere kwestie van duurzaamheid. Maar over het algemeen heeft de sector positief op deze uitdagingen gereageerd. Voorbeelden zijn de ontwikkeling van batterijvrije Bluetooth antennes van Wiliot, op papier gebaseerde RFID-tags van Stora Enso en antimicrobiële additieven voor plastic films van Parx, die geen nano-zilver gebruiken. Terwijl Filigrade en Recycl3r een positieve bijdrage leveren aan recycling door te helpen bij het identificeren van verschillende soorten kunststoffen voor eenvoudiger sorteren.
Misschien is de sterkste reden voor A&IP in dit hele debat dat het helpt om productverspilling, met name voedsel, te verminderen. Dit afval heeft namelijk veel meer impact op het milieu dan de verpakkingen. 
Dat gezegd hebbende, is de A&IP-sector zich ervan bewust dat het samen met de hele verpakkingswereld een verantwoordelijkheid heeft om te blijven werken aan een duurzamere toekomst voor verpakkingsafval.”

Waar zijn de grote A&IP-mogelijkheden in de nabije toekomst?
“Blockchain is, denk ik, een van de meest geavanceerde ontwikkeling voor de nabije toekomst, omdat het zo effectief is op een aantal niveaus: het kan verifiëren, vertrouwen van de consument opbouwen, veiligheid en verantwoordelijkheid bieden, enz. Supermarktketen Walmart is de techniek bijvoorbeeld al aan het uitrollen op verse producten.”

Het AIPIA World Congress vindt plaats op 18 en 19 november in Amsterdam. Inschrijven kan op www.aipia.info.