Ton Knipscheer: ‘Mijn reputatie is mijn asset’

In de rubriek ZZPack’er vertellen mensen uit de verpakkingsbranche over hun beweegredenen om zzp’er te worden en hoe ze dat ervaren. Aflevering 10: Ton Knipscheer (58 jr), sinds januari 2016 zelfstandig bedrijfskundig adviseur voor verpakkingsbedrijven.

'Voor een zzp’er is je reputatie heel belangrijk. Als ik bijvoorbeeld tijdens een opdracht te maken krijg met leveranciers die zich niet aan de deadline houden, dan hebben ze een probleem. Ze dienen zich aan de levertijd te houden, halen ze die niet, dan schakelen ze maar nachtploegen in. Ik laat mijn klanten niet met een kluitje het riet in sturen. Mijn reputatie is mijn asset.’
Die zakelijke instelling en vaardigheden heeft Knipscheer opgedaan gedurende een lange en veelzijdig carrière bij de Weidenhammer Packaging Group. Bijna 27 jaar vervulde hij diverse functies en was onder meer verantwoordelijk voor de Nederlandse Weidenhammer-vestiging Dorpak in Dordrecht, key account director voor de Pringles-business wereldwijd en voor een herstructurering van de Engelse vestiging in Bradford.

Familiebedrijf
Het verpakkingsvirus is Ton Knipscheer van huis uit met de paplepel ingegeven. Hij groeide op tussen het drukwerk en de kartonnen verpakkingen van de drukkerijen en verpakkingsbedrijven waar zijn vader werkte. Toen de grafische industrie het moeilijk kreeg, startte de familie in 1976 met loonverpakkingsbedrijf Interpak. Dat bestaat nog steeds en wordt tegenwoordig gerund door zijn broer Peter Knipscheer en Stefan van Olphen.
Ton Knipscheer koos voor een meer internationale baan bij Weidenhammer. ‘Ik ben met heel veel verschillende culturen in aanraking gekomen; Engels, Duits, Grieks, Italiaans, et cetera. Dat was interessant en leerzaam. Je komt in het buitenland andere systemen tegen die ook goed werken. De Duitse Mittelstand bijvoorbeeld, is de ruggengraat van de Duitse economie. Deze midden-, klein- en familiebedrijven zijn de belangrijkste motor achter de banengroei en veel innovaties komen hier vandaan.’

Ommezwaai
Tijdens de overname van Weidenhammer door Sonoco kreeg Knipscheer een mooi aanbod om uit te stappen en voor zichzelf te beginnen. ‘Ik had jaren veel gereisd en vond het fijn om nu eens vanuit huis te gaan werken. Dat bevalt goed. Als je bijvoorbeeld het idee hebt om aan het einde van de middag even te gaan hardlopen, dan kan dat. De telefoon kan je meenemen en e-mailtjes kan je ook ’s avonds beantwoorden. Heerlijk die vrijheid.’
Voor zijn overstap nam hij vier maanden de tijd om het hoofd leeg te maken en een businessplan op te zetten. ‘In die periode heb ik veel gepraat met collega-zpp’ers. Wat mij goed leek, heb ik gekopieerd, want waarom zou je het wiel opnieuw moeten uitvinden. Verder veel beurzen en seminars bezocht en mijn Linkedin-profiel aangescherpt. De opdrachten kwamen al snel binnen. Diverse relaties uit het netwerk schakelden mijn hulp in, wat diverse interim- en vaste klussen opleverde’
Het zijn met name business development-opdrachten die Knipscheer oppakt. ‘Mijn ervaring ligt op het gebied van marktontwikkeling. Dus hoe vermarkt je een (nieuw) product? Vanaf het marktonderzoek tot en met naar de klant toe gaan. Daarin moet je creatief zijn. Bij Weidenhammer bijvoorbeeld, waren wij de eerste producent die op een Private Label-beurs tussen de private label-producenten ging staan. Ideaal, want voor en na de beurs had je de mogelijkheid om rustig met hen, eigenlijk jouw klanten dus, te praten. Tegenwoordig staan er wel twintig tot dertig verpakkingsleveranciers tussen.’

Betalingstermijn
Wat stond er eigenlijk in het businessplan? ‘Natuurlijk hoe je kunt rondkomen, wat je kosten zijn en welk tarief je moet vragen. Maar ook hoe strak je moet factureren. Ze adviseren voor zzp’ers de laatste dag van de maand en binnen 14 dagen betalen. Doen ze dat niet, dan moet je gaan nabellen. Als zelfstandige moet je ook je rekeningen kunnen betalen.’
Het betalingsgedrag van klanten is een van de onzekerheden van het zzp’er bestaan. Als je daar niet mee kunt omgaan, moet je het niet doen, meent Knipscheer. ‘Praat er van te voren goed over met je partner, want onzekerheden horen er bij. En sluit een goede Arbeid Ongevallen Verzekering af. Voor mij is dat geen discussie. Je kunt niet het risico lopen dat je iets overkomt en je inkomsten daarmee wegvallen.’
‘Je hoopt natuurlijk dat je niets overkomt. Werken is leuk. Zeker met de opdrachten die ik nu heb. Ik vind het boeiend om waarde toe te voegen aan het proces door out-of-the box te denken. Door mijn ervaring weet ik wat er speelt in de markt en weet ik hoe je producten moet positioneren. Het liefst blijf ik altijd werken. Pensioen is niets voor mij.’