11 winnaars, 12 runner-ups bij NLPA 2018

Een kleine 500 verpakkingsprofessionals hoorden en zagen op 15 maart in Studio21 in Hilversum wie de winnaars zijn van de NL Packaging Awards 2018. Het was een avond van netwerken, dineren, genieten van Victor Mids en O’G3NE en zien hoe onder leiding van Art Rooijakkers de juryvoorzitters de winnaars bekend maakten. Kijk voor fotoalbums van de avond op de Facebookpagina van NL Packaging Awards of op packagingawards.nl.

De uitslag:

Categorie Drankverpakkingen Alcoholisch

Winnaar:

Canei Frizzante Originale, VBAT

Canei Frizzante Originale, een inzending van VBAT, wint in de categorie Drankverpakkingen de award. De jury: ‘Het merk had te kampen met een negatief, oubollig imago. De merkwaarde was daardoor niet groot. Maar nu heeft het iets hips en eigentijds, in een nieuw segment. Branding alleen in de top van de fles; de vraag is of dat slim is? Deze fles staat mooi op tafel. We vinden de integratie van 2D- en 3D-design fraai toegepast en de disruptieve kleur erg mooi.’

Runner-up:

Fitzroy Premium Navy Rum, ingezonden door Fitzroy.

 

Categorie Drankverpakkingen – Non-Alcoholisch

Winnaar:

Soof Drinks, OD designstudio

Winnaar in de categorie Drankverpakkingen Non-Alcoholisch is Soof Drinks van Movers & Shakers, ingezonden door OD designstudio. De jury vindt het een opvallend originele en creatieve verpakking voor een nieuw merk dat met durf is neergezet. ‘En dat in de limonadecategorie waar dansend fruit de norm is. Soof is een nieuw merk zonder onnatuurlijke toevoegingen, gemaakt van fruit, kruiden en groenten, dat een opening wil forceren in een drukke markt met grote traditionele partijen. Het design breekt met de designopvattingen tot nu toe. Alles is met lef ontwikkeld. De naam, het logo, het brand design en het packaging design.’

Runner-up:

Schulp Krachtsappen, een inzending van Guts&Glorious.

 

Categorie Private Label

Winnaar:

Delicata, …,staat

De winnaar in de categorie Private Label is Delicata, ingezonden door …,staat. De jury: ‘Delicata is met lef gerestyled, waarbij gebruik is gemaakt van een onderscheidende hiërarchie. De complete verpakkingslijn is meegenomen, inclusief de seizoensproducten en de specials. Er zitten veel verschillende en kleurrijke designs tussen, die blijven verrassen en nieuwsgierig maken.’

Runner-up:

Perla, een inzending van dBOD.

 

Categorie Disposables

Winnaar:

PET360, Bordex Packaging

PET360, ingezonden door Bordex Packaging, wint het goud in de categorie Disposables. De jury: ‘Disposables is een moeilijke categorie. Hoe relevant zijn ze? Als je een meermalige beker kunt gebruiken, heeft dat de voorkeur. Maar bij evenementen is het veiliger dan glas. Het draait hier om grote aantallen. Kunststof wegwerpglas uit 100% PET-afval heeft onze voorkeur. Tot nu toe werden PET-glazen geproduceerd met 20 - 40% gerecycled PET (r-PET), aangevuld met virgin wit. Dankzij de inzet van PET360 is het nu mogelijk om glazen te produceren van 100% PET-afval.’

Runner-up:

Hampi Serving Platter, ingezonden door Natural Tableware.

 

Categorie Non-Food

Winnaar:

Garden Orchid verpakkingslijn, HLO Creative Design Agency

Het goud in de categorie Non Food gaat naar de Garden Orchid verpakkingslijn, van plantenkweker Anthura, ingezonden door HLO Creative Design Agency. De jury: ‘Bij een plant in de knop weet de consument vaak niet wat hij koopt. Door hieromheen een verpakking te ontwikkelen met mooie, kleurrijke illustraties in botanische stijl, ziet de consument wél wat hij koopt. Designbureau HLO heeft een heldere merkcommunicatie gecreëerd met een strak en duidelijk typografisch logo en letters.’

Runner-up:

Nuud Care Deodorant, een inzending van Spring Packaging.

 

Categorie Food Houdbaar

Winnaar:

Bolletje Ontbijtgranen, Millford

In de categorie Food Houdbaar gaat de award naar Bolletje Ontbijtgranen, een inzending van Millford. De jury roemt de holistische aanpak. ‘Zowel de uitstraling als de hiërarchie en de stopping power maken deze verpakking tot een winnaar. Het is een eyecatcher; de uitsnede in het karton trekt de aandacht van de consument naar het schap. Het sterke is dat het geen dubbel venster is. de binnenzak is het venster en dat is de toegevoegde waarde. Bolletje heeft zich knap ontwikkeld van beschuitproducent tot moderne leverancier van graanoplossingen.

Runner up:

Fairtrade Original, een inzending van PROUDdesign.

 

Categorie Food Vers

Winnaar:

UrbanFarmers, Snow Donuts

UrbanFarmers ontwikkelde een bijzonder circulair systeem waarbij het afvalwater dat tijdens de visproductie vrijkomt en vol voedingsstoffen zit, als belangrijke meststof voor planten wordt gebruikt. Op hun beurt zuiveren de planten weer het water voor de vissen. De jury: ‘De inzending, Fresh Revolution van Snow Donuts, een verpakking voor vis plus kruiden, is uniek. ‘De boodschap en de ronde vormen spreekt ons erg aan. Vis en groenten; het is puur en simpel en de verpakking geeft een enorm versgevoel. Ook het gebruik van monomateriaal benadrukt de versuitstraling. De afgeronde hoeken in het karton en ook het ronde etiket op de zakjes, vinden we erg fraai. Kortom: deze verpakking is een statement.’

Geen runner-up.

In deze categorie kent de jury geen runner-up toe, omdat de inzendingen die daarvoor in aanmerking zouden komen volgens de jury toch niet vernieuwend genoeg waren.

 

Categorie Duurzaamheid

Winnaar:

Natural Branding, Eosta

Natural Branding, ingezonden door Eosta, wint in de categorie Duurzaamheid. De jury: ‘Met het lasercoderen van fruit introduceert Eosta een systeemverandering die aanzet tot denken: je gaat je afvragen of je altijd verpakkingsmateriaal nodig hebt, het creëert bewustwording bij de consument en laat zien dat de verpakking geheel is uit te bannen. De eerste toepassing van Natural Branding is in de BIO AGF waar de techniek voorkomt dat fruit en groenten als niet-bio afgerekend worden, doordat bijvoorbeeld de sticker loslaat. De vraag is of het ook is uit te breiden naar andere categorieën.’

Runner-up:

De runner-up in deze categorie is Kelderverf.nl, ingezonden door RAW Paints.

 

Categorie Promotionele Verpakkingen

Winnaar:

Horeca Proefbox, Smurfit Kappa Zedek

De winnaar in de categorie Promotionele verpakkingen is de Horeca proefbox, ingezonden door Smurfit Kappa Zedek. De jury: ‘Deze verpakking vertelt een verhaal. Iedere laag is relevant. Met minimale middelen is heel veel gerealiseerd. Het ziet er in eerste instantie uit als een standaard doos. Het mooie is dat dit breekt met de code van de categorie. Het brengt promotie in iedere laag, op zorgvuldig ontworpen wijze. Grafisch voegt het iets toe aan het concept. De verpakking verkoopt de inhoud; de vertegenwoordiger heeft het verhaal bij zich.’

Runner-up:

Neleman gifts, ingezonden door Raypack BV.

 

Categorie Transport- en Shelf Ready Packaging-verpakkingen

Winnaar:

Milner Packmaster 2.0

In de categorie Transport- en Shelf Ready Packaging verpakkingen is de award voor Milner Packmaster 2.0, ingezonden door SmurfitKappa TWINCORR. De jury: ‘Het gaat om een zeer   doordacht concept: efficiënt in de keten en met optimale machineverwerkbaarheid. Technisch is het concept erg goed uitgewerkt, zoals de mogelijkheid om het product horizontaal te transporteren en verticaal te presenteren. Innovatief en heel slim is de vinding om met de plakklip een dubbele voorkant te maken, zodat er een clean cut facing ontstaat. Kortom, een verpakking met een mooie presentatie en strak decolleté.’

Runner-up:

Make the connection with flowers, ingezonden door Smurfit Kappa Zedek.

 

Categorie Innovatie Verpakkingen en Verpakkingsmaterialen

Winnaar:

Kemetyl AdBlue Dispenser

Kemetyl AdBlue Dispenser, een inzending van Kemetyl Nederland, is winnaar in de categorie Innovatie Verpakkingen en Verpakkingsmaterialen. De jury: ‘Dit is een verpakking die tienen op gebruiksgemak en innovatie scoort. Een technisch hoogstandje en gepatenteerd systeem. Een schoolvoorbeeld van een verpakking waarin alle shareholders/betrokkenen worden bediend.’

Runner-up:

WinScribe, ingezonden door Van der Windt Verpakking / Pacombi Group. 

 

Categorie Innovatie Techniek

Geen winnaar, 2 x Runner-up.

In deze categorie zag de jury twee mooie, maar te verwachten innovaties. ‘We kennen dan ook geen winnaar toe, omdat we onvoldoende ruimte zien om met een vergelijking te maken met andere innovaties in de markt. Beide inzendingen krijgen een runner-up award.’

ATS & ATS Retrofit

Nordson Benelux heeft een product aangepakt dat normaal niet in de belangstelling staat. De jury: ‘Het is een goede professionele ontwikkeling van een machinesysteem dat op veel gebieden voordelen biedt, maar anderzijds ook een ontwikkeling die verwacht mag worden.’

Pack Assist

De jury: ‘Een positief punt is dat hier sprake is van een holistische benadering die veel voordelen biedt. Anderzijds vinden we dat dit een ontwikkeling is die voor de hand ligt. Het gaat wel om een professioneel systeem en de inzending is, net als de andere inzending, een runner-up award waard.

Reacties

ik vraag mij af waarom wij niet konden mee dingen in de awards met Box4all omdat ons product nog niet in de winkels te verkrijgen is.
Ik lees in dit bericht dat er geen winnaar is toegekend aan de categorie innovatie techniek omdat er geen vergelijking gemaakt kon worden.
ik ben van mening als ik met een innovatie wil inschrijven en dat niet kan kun je ook niet vergelijken.

Met vriendelijke groeten
jacques Rusman
Mede eigenaar en bedenker van Box4all
www.mybox4all.com

Geachte heer Rusman,

Een vereiste voor een inzending voor de NL Packaging Awards is dat het product (vanaf een bepaalde datum) te verkrijgen moet zijn op de Nederlandse markt.

Omdat er maar twee inzendingen in de categorie Innovatie Techniek waren geplaatst, was er logischerwijze te weinig om te vergelijken en kon er dus ook geen winnaar worden erkend. Beide producten zijn echter wel, conform de regels, verkrijgbaar op de Nederlandse markt. Dat was helaas bij uw inzending niet het geval.

Vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd,

met vriendelijke groet,

Monique Wijkman

 

 

Beste Monique
Als het om de kartonnen uitvoering gaat heeft u gelijk, maar de kunststof uitvoering van Box4all is de zelfde inovatie is al vanaf 2016 verkrijgbaar.
met vriendelijke groeten
Jacques Rusman
Box4all BV

Goedemorgen meneer Rusman,

Op 3 januari jl. heeft uw medewerker dhr. Guy Liefsoons, Marketing & Sales, u het volgende laten weten:

"ik ben in detail gaan kijken naar de voorwaarden voor inschrijving voor de verpakkingsaward.​ Met het karton concept kunnen we echter niet deelnemen omdat het product op de markt moet zijn uiterlijk tegen 31 januari 2018. Verpakking in prototype of mock-up fase komen niet in aanmerking.  De huidige Box4All in plastic is niet echt als verpakking op de markt en is daarom niet geschikt voor deelname. 

We dienen daarom af te zien van deelname."

Op basis van bovenstaande lijkt mij dat alles nu duidelijk is en is deze discussie hiermee gesloten.

Met vriendelijke groet,

Monique Wijkman

 

Reactie toevoegen