NL Packaging Awards 2020: de winnaars!

NL Packaging Awards 2020: de winnaars!

De winnaars van de NL Packaging Awards 2020 zijn bekend. Door de coronacrisis werden de winnaars niet bekend gemaakt op een groot NLPA-gala, zoals de afgelopen vier edities. Op 12 november werden de winnaars en runner-ups bekend gemaakt via de website packagingawards.nl. 

Een overzicht van de winaars en de jury's per categorie. Net als voorgaande jaren was Rijk van Korlaar de jurycoördinator.

Categorie Private Label

Jury:

  • Jan-Hein van Spaandonk, Manager private label & price, Spar Holding, voorzitter            
  • Merle Mulleman, MMDesign    
  • Joost La Housse, Joost Identities
  • Loe Limpens, managing partner Yellow Dress Retail

Genomineerde inzendingen:

  • Guts & Glorious – JUMBO koffie
  • OD designstudio – JUMBO zuivel
  • Guts & Glorious – JUMBO chocolade
  • Brum Design – Lidl – De smaak van …
  • Millford Brand ID – AH biologische thee

Winnaar: OD designstudio met JUMBO zuivel

NL Packaging Awards 2020 Jumbo Zuivel

Dit zegt de jury:

‘De zuivelcategorie is een moeilijke categorie om te vernieuwen zonder te vervreemden. De clichés zijn ook bij deze lijn uit de kast gehaald, maar met een gevoel van detail en aandacht prachtig uitgevoerd. Dit is een verpakking die op alle vlakken een verhaal vertelt. Op conceptniveau een rond verhaal, op designniveau is de verpakking rondom goed aangepakt en op materiaal duurzaamheidsniveau zijn alle grondstoffen hergebruikt. Er is veel aandacht voor details. De jury vindt het fijn dat er niet voor felle kleuren is gekozen. Deze verpakking straalt rust uit en weet goed te navigeren door de kleur. Er is ruimte voor de tweede laag van het verhaal met de koe in de natuur. Hier is sprake van simplicity. Het is heel fris en open, het zwart gecombineerd met weinig kleur werkt krachtig. Een mooie moderniteit. Deze verpakking is heel vriendelijk en geloofwaardig. En juist in deze behoorlijk uitgemolken categorie is het heel moeilijk om bijzonder te zijn en op te vallen. En toch is dat gelukt. Het kleurspel rondom is goed. Dat is heel belangrijk voor de melkverpakking, want hij staat op tafel. Het knappe is dat de koe op deze verpakking aanvoelt als vernieuwend, terwijl er op zoveel melkverpakkingen koeien hebben gestaan. Deze verpakking scoort binnen deze categorie van de NL Packaging Awards ook nog eens het beste op duurzaamheid. Een terechte winnaar.’

 

Runner-up: Millford met  AH biologische thee

NL Packaging Awards 2020 AH Biologische Thee

Dit zegt de jury:                                                                                 

‘Een mooi concept met een biologische uitstraling. Je komt niet binnen op smaak of land, maar echt op een episode uit een exotisch verhaalboek en toch ervaar je een smaakgevoel. Er is goed nagedacht over de vorm. Deze verpakking laat zien dat het concept belangrijk is en boven alles uitstijgt. De vorm is zo sterk dat grafische veredeling niet nodig is. Bij het openen geeft deze verpakking tevens verdieping. Dit past in de nieuwe wereld van biologisch, waarbij op het product zelf niet met grote letters biologisch hoeft te staan. Het is een fijn product dat ook nog biologisch is. De jury heeft deze verpakking de runner-up award toegekend, omdat bij thee meer mogelijk is dan in de categorie van de winnaar, waar het veel lastiger is om met het concept onderscheidend te zijn. Desalniettemin is de jury lovend over de storytelling en de gelaagdheid en dat is een runner-up award waard.’

 

Categorie: Drankverpakking Alcoholisch

Jury:

  • Frank Nas. Managing Director DesignBridge, voorzitter
  • Maarten Geerse, Swinkels Family Brewers         
  • Claartje Corver, Brand Identity & Packaging Design HEMA           
  • Heidi Boersma, Guts & Glorious
  • Babette Weijers, International brand manager Royal Talens       

Genomineerde inzendingen:

  • VBAT | SUPERUNION – Heineken cans
  • Bowler & Kimchi – Poesiat & Kater bierblikken
  • PROUDdesign – HOOP Oudt Heyn 525

Winnaar: VBAT | SUPERUNION – Heineken cans

NL Packaging Awards 2020 Heineken Cans

Dit zegt de jury:

‘De opdracht was een gedurfd statement design te ontwerpen zonder de iconische kracht van Heineken aan te tasten. Dat is volgens de jury zeer goed gelukt. ‘Met minimale middelen is maximaal gebruik gemaakt van het verpakkingsoppervlak. Het is een compleet ontwerp met daarbinnen goede verhoudingen. Een 180° ontwerp waaruit durf blijkt. Een verpakking met verrassende impact waarbij puur gebruik is gemaakt van bestaande brand assets die op een andere, krachtige manier zijn toegepast. Een ‘stand out’ verpakking die herkenbaar blijft als Heineken en die als ‘stand for’ nog steeds veel details heeft om verder te ontdekken. De jury vindt het ook van lef getuigen dat de kleur groen is aangepast. Binnen een vertrouwd kader is deze verpakking vernieuwend en binnen een vernieuwend kader is deze verpakking vertrouwd. De jury vindt deze inzending dan ook de terechte winnaar in de categorie Drankverpakkingen Alcoholisch.’

Runner-up: Bowler & Kimchi – Poesiat & Kater bierblikken

NL Packaging Awards 2020 Poesiat en Kater

Dit zegt de jury:

‘De jury vindt dit een leuke mix van authentiek en modern. Een gedurfde aanpak voor een van origine oud merk. Deze brouwerij is namelijk de voortzetting van de oude Amsterdamse brouwerij De Gekroonde Valk en op de etiketten staan originele portretten van medewerkers van deze in 1949 gesloten brouwerij. Er is optimaal gebruik gemaakt van druktechniek op de etiketten die om de blikken zitten. Maximaal gebruik van de middelen binnen een minimaal budget. Deze verpakking valt op in het schap. Verbeterpunten zijn er ook want volgens de jury ontbreekt de call to action. Dat dit bier is, is ook iets dat niet meteen zichtbaar is. Wat de jury betreft zou de grafische vormgeving ook nog iets meer kunnen worden aangepast op het blik. ‘Het label voelt aan als niet gemaakt voor blik.’ Maar los van deze verbeterpunten is de jury lovend en daarom wordt deze verpakking onderscheiden met een runner-up award.’

 

Categorie Point of Sale

Jury:

  • Peter van Leeuwen, Fortaleza Capital, voorzitter             
  • Peter Eisen, design director VBAT           
  • Rob van Asselt, exportmanager Royal Hoitsema labels                                  
  • Cile Voûte, Global Pack Lead Philips Personal Health      

Genomineerde inzendingen:

  • Smurfit Kappa Zedek – HAK palletdisplay
  • Smurfit Kappa Zedek – Mars snelzetter
  • Raypack – Kurk retourdisplay

Winnaar: Smurfit Kappa Zedek – HAK palletdisplay

NL Packaging Awards 2020 HAK

Dit zegt de jury:

‘Een leuk idee; geeft een boerenmarkt gevoel. Hier is goed over nagedacht. Het past goed bij het merk HAK.  De propositie is goed. Het is duidelijk voor wie het is bedoeld.  Dankzij het gebruik van SRP-dozen die je direct in de display kunt plaatsen, is deze display makkelijk te vullen door vakkenvullers; doos plaatsen, opentrekken en klaar voor gebruik. De constructie is een soort kapstok, wat overzicht geeft van wat er te koop is. De jury is kritisch over het 2D design. ‘Het spreekt te weinig HAK uit. Er zou meer identity kunnen worden ingebouwd met bijvoorbeeld het gebruik van leuke elementen. Het vele wit laat wel de kleurrijke packs mooi spreken. Die verpakkingen zijn niet opgeborgen, maar worden trots tentoongesteld. Kortom, een open display en een echte eyecatcher.’

Geen runner-up

De jury vond het verschil tussen de winnaar en de rest te groot om een runner-up aan te wijzen.

 

Categorie Non-Food

Jury:

  • Peter van Leeuwen, Fortaleza Capital, voorzitter             
  • Peter Eisen, design director VBAT           
  • Rob van Asselt, exportmanager Royal Hoitsema labels                                  
  • Cile Voûte, Global Pack Lead Philips Personal Health

Genomineerde inzendingen:

  • A5tien – Julia Household
  • Guts & Glorious – Bruynzeel
  • HEMA – Summer inflatables
  • OD designstudio – Chrysal bloemenvoeding
  • Now New Next – ShareNatur

Winnaar: Guts & Glorious – Bruynzeel

NL Packaging Awards 2020 Bruynzeel

Dit zegt de jury:

‘Een overall goede verpakkingslijn met eenheid. De vernieuwing in de ‘b’ van Bruynzeel in het design is mooi. Het straalt potloodgevoel uit en bevat een mooie variëteit. Een sterk herkenbare merkasset. Er zit veel gevoel in, het nodigt uit. Een mooie productfamilie waarin de matte uitstaling en uitleg van het potlood sterk is. Bij de graphite pencils komt het grijs over als de premium van de serie. Het is de durf die ze opzoeken. Het blik handhaven is een investering, maar sterk. Een blik dat je lang gebruikt en karton dat recyclebaar is. Duurzaam. Geen extra opsmuk of blisters. Goed uitgewerkt. Knap dat blik en karton toch één familie is. De knipoog naar Dutch design hoeft niet van de jury. De merk-tab is oké, maar die ‘b’ is  briljant. Bij één verpakking voor een kinderproduct ging de potlood niet onder de “b” door, dat is jammer. Een geslaagde herpositionering van een van oorsprong ietwat saai merk. Je krijgt zin om te gaan kleuren.’

Runner-up: HEMA – Summer inflatables

NL Packaging Awards 2020 HEMA

Dit zegt de jury:

‘Een leuk, gezellig product. Het Hema-gevoel zit heel erg in het product zelf. Het zwembadje geeft een vakantiegevoel. Een product met een knipoog. De keuze voor hun iconische producten is sterk. Je gebruikt je brand assets. Meer Hema kun je niet krijgen. Het ‘verstopte paaseitje’ is het Hema logo dat ook een schaduw in het zwembad geeft. Handig is de productvorm op de zijkant waardoor de consument ziet wat voor vorm hij koopt. Je wordt er blij van en krijgt er zin in. De ‘zwakke broeder’ in de serie is de grasvariant. Gras onderzetten is net iets te gemakkelijk. Het design is op de zijkanten consistent doorgevoerd. Het logo staat andersom. Duurzaam. Mooi, zonder zakje verpakt rechtstreeks in de doos. Dit is wat het is, dit is Hema. Dus een goedkope uitstraling is niet erg. Wat you see, is what you get.’

 

Categorie Duurzaamheid

Jury:

  • Siem Haffmans, Partners for Innovations, voorzitter
  • Karen van de Stadt,  suatainable packaging expert, KIDV             
  • Loek Waegemaekers, verpakkingstechnoloog, The LCA Centre  
  • Caroli Buitenhuis, founder Green Serendipity   
  • Nienke van der Veen, technisch verpakkingsspecialist, HEMA                                   

 

Genomineerde inzendingen:

  • Pack-It – SophieGreen
  • Schoeller Allibert – BaYoPal
  • Kompak Nederland – CIF Ecorefill
  • Guts & Glorious – Johannes
  • Bio4Pack – Paddy straw trays
  • Pure Value Europe  - Proteus
  • FrieslandCampina – Brilliant
  • Argos – Easy to snack tray

Winnaar: Pack-It - SophieGreen

NL Packaging Awards 2020 Sophie Green

Dit zegt de jury:

‘De jury is zeer gecharmeerd van het concept. Het gebruik van poeder in plaats van een vloeibaar concentraat spreekt aan. Twee minuten schudden is wel lang, maar uit een test blijkt dat het poeder goed oplost. Positief is ook dat de verpakking nog niet is afgevuld met water, wat gewicht tijdens transport bespaart.  De refill in papieren zakjes is mooi, maar de jury vraagt zich wel af hoe lang dit houdbaar is, want er zit geen barrièrecoating in de verpakking. De jury vraagt zich vervolgens af waarmee de papieren zakjes gecoat zijn en hoe deze moeten worden afgedankt. Het concept is verder goed doorgevoerd. Weinig materiaal voor de navulverpakking, de fles is gemaakt van rPET en de trigger bevat geen metaal. Een frisse propositie, mooi design dat rustig overkomt en prettig in gebruik. Ruikt ook lekker. Het is een innovatief concept en het toont lef om deze stap te maken.’

Runner-up Schoeller Allibert - BaYoPal – Individuele verpakking

NL Packaging Awards 2020 Bayopal

Dit zegt de jury:

‘Een innovatieve kunststofpallet die door haar modulaire ontwerp langer mee gaat dan een standaard pallet. De mogelijkheid tot repareren spreekt de jury erg aan. Een multi-inzetbare pallet die na gebruik weer kan worden gerecycled. De pallet kan worden geproduceerd van gerecycled kunststof, maar de fabrikant laat de klant zelf kiezen. De jury zou het mooi vinden als daar meer op wordt aangestuurd en dat de pallet standaard van PCR (post-consumer recycled) materiaal gemaakt wordt.’

 

Categorie: Food Vers

Jury:

  • Taco Schmidt , managing director Qindle, voorzitter
  • Siebelien Defesche, founder Kazoi!        
  • Geert Frank, marketingspecialist             
  • Felice Uiterwijk, marketing manager Fairtrade Original 

De genomineerde inzendingen:

  • Bataafsche Teeken Mij. – BBQ star dozen
  • Bowler & Kimchi – Zuiver zuivel
  • OD designstudio / FLEX/design – Moyo
  • Guts & Glorious – Johannes

Winnaar: OD designstudio / FLEX/design – Moyo

NL Packaging Awards 2020 Moyo

Dit zegt de jury:               

‘Ziehier de kracht van integraal (2D & 3D) packaging design, de verpakking maakt de productpropositie; het hoogst haalbare als verpakkingsoplossing.  Een waanzinnig samenspel tussen 2D en 3D design; het merk dat een interactie met je aangaat als je de verpakking opent, een verpakking die zonder te openen een character an sich is; door formaat en verhouding een uitnodiging om in je hand te hebben en mee te spelen. En dan ook nog een positieve manier van presenteren van tomaten naar kinderen, healthy candy for kids! De jury kan niet wachten op de volgende oplossing die dit bedrijf in de markt gaat zetten. Het is knap dat er een verpakking is ontwikkeld die zowel ouder als kind leuk zal vinden; de moderne variant van het welbekende jaren ‘80-‘90 rozijnendoosje. Verder een verpakking die is gemaakt om slim een integraal onderdeel te kunnen spelen in een marketingmix. Vol met kansen voor content creatie! De jury ziet ook enkele verbeterpunten; stopping power in de retail, impact on shelf zal moeten komen van de veelheid van verpakkingen niet van de verpakking zelf. Maar deze verpakking heeft zoveel verrassende elementen dat dit voor de jury de winnaar is in de categorie Food Vers.’

Runner-up: guts & glorious – Johannes

NL Packaging Awards 2020 Johannes

Dit zegt de jury:

‘Hoe voeg je waarde toe aan natuurlijke basisproducten zoals groente en fruit: Johannes heeft het begrepen. Deze verpakkingslijn is met het samenspel van eenvoudige 2D als 3D oplossingen een mega-charmante oplossing om groente en fruit op een podium te zetten én te verpakken.Een leuk visueel spel tussen de felle kleuren van het fruit, het wit, zwart en groen van het label & grafiek en het karton basismateriaal. Perfect met elkaar in balans gebracht en uitgevoerd in een breed assortiment van verpakkingen die in alle uitvoeringen prima bij elkaar passen. Prima design en executie, maar niet innovatief genoeg om een winnaar te zijn; de jury ziet nog een aantal kleine verbeterpunten; hengsels vragen veel extra materiaal, had ook de sleeve zelf kunnen zijn. Dat maakt deze verpakking tot de runner-up en niet de winnaar van deze categorie.’

 

Categorie: Beauty & Personal Care

Jury:

  • Chrissie Cremers, CCDesign, voorzitter 
  • Lynn Burgman, founder The Gift Label  
  • Beau Colin, founder The Cool Skool        
  • Koen Kuypers, verpakkingsspecialist                     
  • Anne-Marie van der Lande, founder DTD Cosmetics Agency       

Genomineerde inzendingen:

  • Now New Next – ShareNatur
  • HEMA – Face & Body
  • Millford Brand ID – Etos skin care
  • Naïf Natural Skincare – Zonnebrandcrème
  • LOFT Packaging & Design – Het Zeeplokaal
  • Silk Screen Holland – Mlle Inessance Gold
  • Raypack – IK Skin Perfection

Winnaar: Naïf Natural Skincare – Zonnebrandcrème

NL Packaging Awards 2020 Naif

Dit zegt de jury:

‘Merkeigenaar Naïf Natural Skincare wilde een aantal belangrijke USP’s op de verpakking communiceren en wel in een strak, smaakvol design wat óók nog eens zou opvallen in het schap. Daar kwam vervolgens nog een re-branding en samensmelting van een kids- en volwassenmerk bij, dus de uitdaging was groot. De jury vindt dit de absolute winnaar in deze categorie. Dit is een goed voorbeeld van hoe merk en product samenkomen in een sterk en 360⁰ branding-concept. Het is eenduidig en de re-branding vinden wij zeer geslaagd. Ook de storytelling is goed. De merkbeleving is mooi. Het concept is op alle facetten doorgevoerd. We wijzen deze inzending unaniem als winnaar aan met de opmerking dat we als verbeterpuntje kansen zien in een verbeterde communicatie van de grootste USP: natuurlijke (niet-chemische) UV-filters (die het koraal beschermen).’

Runner-up: Millford Brand ID – Etos Skincare

NL Packaging Awards 2020 Etos

Dit zegt de jury:

‘Consumenten zoeken duidelijkheid en kwaliteit als het om huidverzorgingsproducten gaat. Etos besloot het assortiment skin care te vernieuwen en de focus te leggen op: job to be done. Het assortiment kreeg zeven segmenten die ieder een eigen functie vervullen en aansluiten op een leeftijdsgroep. We zijn onder de indruk van de fraaie en rijke uitvoering van het verpakkingsdesign. De details, de vorm, het materiaalgebruik: het is allemaal mooi en straalt luxe uit. En het is heel goed doorvertaald naar de uiteenlopende productlijnen. Die complexiteit maakt dat we deze inzending tot runner-up uitroepen. Het is geen winnaar, omdat we van mening zijn dat deze product-verpakkingscombinatie een stuk duurzamer had gekund. Het creëren van een luxe uitstraling door het toevoegen van loze ruimte (in primaire en secundaire verpakking) resulteert in onnodig veel verpakkingsmateriaal. De A-merken die zich met hun skin care op dezelfde doelgroep richten, zijn hierin al een stap verder. Maar we vinden deze lijn een hele goede tweede.’

Categorie:  Promotionele Verpakkingen

Jury:

  • Art Frickus, Conspicuous, voorzitter
  • Dick Bais, consultant, GetPact  
  • Martijn Stevens , Seedscope Insight       
  • Helmich van Herpt, creative director, Snow Donuts        

Genomineerde inzendingen:

  • VBAT | SUPERUNION – Spirit of Heineken
  • PROUDdesign – HOOP Oudt Heyn 525
  • The Box – dropblik Klepper en Klepper
  • Smurfit Kappa Zedek – Flying orchids
  • Van de Steeg – Beauty adventskalender

Winnaar: The Box – dropblik Klepper en Klepper

NL Packaging Awards 2020 Klepper en Klepper

Dit zegt de jury:

‘Hier hebben we te maken met een kwaliteitsproduct dat zeer origineel is verpakt. Het is technisch zeer goed uitgevoerd, ook grafisch. Het design is prachtig. De promotionele functie is zeer duidelijk en deze verpakking heeft stopping power. Alles is zeer goed uitgewerkt en de attentiewaarde is fantastisch. De kwaliteit van de drop wordt goed onderbouwd door de verpakking. Een pluim voor de blikproducent. Leuk als geschenk, perfect als toonbankpromotie. Een combinatie van een luxe geschenk en een toonbankdisplay. Wat de jury betreft de terechte winnaar in deze categorie. Enig verbeterpunt: als je het blik als toonbankdisplay wegzet en hier de dropzakjes verticaal in zet (wat iedere ondernemer zal doen), dan zie je de visual niet meer die in de klep zit.’

Runner-up: PROUDdesign – HOOP Oudt Heyn 525

NL Packaging Awards 2020 Hoop Oudt Heyn

Dit zegt de jury:

‘De jury is onder de indruk van het mooie en rijke verhaal. Hier gaat het duidelijk om ‘heritage’. De crafting is fantastisch en het klopt in alle details, van het handgeschepte papier tot de typografie. De jury ziet het concept als opnieuw uitgevonden flessenpost en het is allemaal goed geïntegreerd: the message around the bottle.

Het vakmanschap spat er vanaf. Er is een rijkdom aan verhalen en een rijkdom aan smaak. De jury prijst ook de mooie Zaanse samenwerking. Hier is er sprake van storytelling. Het is verpakkingstechnisch allemaal goed uitgevoerd, van handgeschept papier tot druktechniek. Een prachtig voorbeeld van gebiedspromotie. Dat deze verpakking runner-up is en niet de winnaar, is omdat deze verpakking de initiële stopping power mist. Hoe mooi ook, het ziet er uit als een fles bier. Als het gaat om promotionele aspecten is de winnaar net iets sterker.’

Categorie: Innovatie Techniek

Jury:

  • Roland ten Klooster, Plato Product Consultants, voorzitter
  • Piet Degen, docent food packaging, HAS             
  • Age Tanja, R&D projectmanager packaging, Koninklijke Peijenburg
  • Christiaan Bolck, programm manager materials, Universiteit Wageningen          

Genomineerde inzendingen:

  • Avercon – X7 packaging machine
  • LabelSaver ­– LabelSaver
  • Budelpack – Copacking on Demand
  • Smurfit Kappa ELCORR – Tray en insert former

Winnaar: Budelpack – Copacking on demand

NL Packaging Awards 2020 Budelpack

‘De inzending toont een systeem dat meerdere technieken en technologieën samenbrengt. Het is een goede vertaling van de marktvraag naar verpakkingen die flexibel zijn in uitvoering en in verpakte hoeveelheid. En het is een oplossing naar de behoefte in de markt om te personaliseren, een interessante stap op weg naar ‘mass customization’. Het speelt ook in op de vraag naar een kortere shelf life en de vraag naar kleinere porties.

Kortom, de jury ziet deze inzending als een disruptieve manier van verpakken die bepalend kan zijn voor de opzet van toekomstige verpakkingslijnen. Dit kan het nieuwe verpakken worden.

Nu beperkt de toepassing zich tot een paar productgroepen. De jury is benieuwd of opschaling mogelijk is. De jury vraagt zich af waar de grenzen liggen van dit systeem. Het is nu alleen toegepast voor droge producten. Is het bijvoorbeeld ook mogelijk om verse producten te verpakken?’

Runner-up: LabelSaver

NL Packaging Awards 2020 Labelsaver

Dit zegt de jury:

‘De LabelSaver zorgt voor een vernieuwende manier van printen van ronde, metalen verpakkingen. In hoge resolutie en meerdere kleuren. Een concept waarmee je verpakkingen kunt personaliseren en labels bespaart. Hierdoor is er minder voorraad nodig en wordt de logistiek flexibeler. Het is een concept met potentie, want je zou er ook andere verpakkingen mee kunnen bedrukken.  Daarom adviseert de jury om verder te zoeken naar bedrijven die moeite hebben om kleine series ronde voorwerpen te verwerken. De jury ziet de markt van craft bier als een mogelijkheid. De jury hoopt wel dat de inkten duurzaam zijn ontwikkeld en niet alleen water gebaseerd zijn, maar vooral milieuvriendelijk zijn, zodat de oplossing met recht een milieuvriendelijke oplossing genoemd kan worden. Het advies is om hier meer inzicht in te geven.’

 

Categorie Innovatie Verpakkingen en Materialen

Jury:

  • Roland ten Klooster, Plato Product Consultants, voorzitter
  • Piet Degen, docent food packaging, HAS             
  • Age Tanja, R&D projectmanager packaging, Koninklijke Peijenburg
  • Christiaan Bolck, programm manager materials, Universiteit Wageningen          

 

Genomineerde inzendingen:

  • Schoeller Allibert – Combo Excelsior
  • Eurotrol – CueSee Ringe
  • Bordex Packaging – PressurePack maaltijdverpakking
  • Smurfit Kappa Vandra – Skully mini giftpack
  • Coca-Cola European Partners NL – Keelclip

Winnaar: Eurotrol – CueSee Ringe

NL Packaging Awards 2020 Eurotrol

Dit zegt de jury:

De inzending toont een vernieuwend systeem voor het bemonsteren van een glazen ampul. De vloeistof blijft steriel verpakt, zelfs als de ampul gebroken wordt in de doseerunit. Innovatief is het breken van de ampul in de spuit zonder contact met de buitenomgeving. De claim dat de CueSee Ringe tien ampullen, spuitjes en injectienaalden bespaart, is indrukwekkend. Het geheel zit zeer slim in elkaar. Een schoon en gebruiksvriendelijk systeem voor de gezondheidszorg. Het voorkomt dat een ampul breekt en dat er wordt geknoeid. De jury ziet deze oplossing als zeer disruptief. Het openen van een verpakking in een niet steriele ruimte wordt vanaf nu als minder vanzelfsprekend gezien en zal gaan verminderen.’

Runner-up: Coca-Cola European Partners NL – Keelclip

NL Packaging Awards 2020 Coca Cola KeelClip

Dit zegt de jury:

‘Een elegant concept voor het bundelen van blikken dat plastic vervangt door karton. Een goede verzamelverpakking. Voordeel is dat het recyclebaar is via de oud-papierinzameling. Het systeem is te verwerken op hoge snelheden, wat een grote kunst is. De vraag is waarom een dergelijke oplossing niet eerder is ingevoerd, omdat ze al langer beschikbaar waren. Is het duurder dan plastic?

De jury ziet deze oplossing als een antwoord op de huidige problemen waarbij plastic in het milieu terecht komt, wat vaak gebeurt met eenmalig te gebruiken verpakkingen voor on-the-go. Daarom zou het mooi zijn als dit de standaard gaat worden en grootschalig  - maar met beleid over de hoeveelheid toegepast materiaal - wordt doorgevoerd.’

 

Categorie: Food Houdbaar

Jury:

  • Ariane van Mancius, Now New Next, voorzitter
  • Sandra Rooijmans, Brand & Design manager Private Label a.i. , Jumbo  
  • Paul Stam, marketing & innovation manager Ebro Foods/Lassie Nederland        
  • Mick de Reuver , business unit director, FroQ brandservices       

 

Genomineerde inzendingen:

  • PROUDdesign – Superfoodies mushroom coffee trip
  • Millford­  Brand ID – AH Mexicaans
  • Guts & Glorious – Jos Poell
  • Liesbeth Ronden Creative Packaging Design – Bonbébé
  • OD designstudio – Van Strien Banketbakkers
  • OD designstudio –­ Peasy Pops
  • Guts & Glorious – La Comida
  • Guts & Glorious – JUMBO chocolade

Winnaar: OD designstudio – Van Strien Banketbakkers

NL Packaging Awards 2020 Van Strien

Dit zegt de jury:

‘Van Strien bakt al 81 jaar ambachtelijke koekjes en twijfelde niet aan de kwaliteit en smaak, maar wel aan de look-and-feel. In het redesign zijn warme kleuren gecombineerd met het verhaal van de banketbakkers. De jury noemt Cupido’s vleugels die op beide zijkanten van de verpakking zijn verwerkt en die de consument zelf kan uitvouwen, een echte blikvanger. ‘Deze verpakking krijgt letterlijk vleugels: de liefde en passie voor het vak druipt er vanaf. Het ambacht die de bakkers voor hun product

Artikel delen