‘Violetglas bewaart de essentie van natuurlijke producten’

Miron Violetglass uit Hoogeveen produceert sinds 1995 verpakkingen gemaakt van gepatenteerd violetglas. Dit bijzondere glas filtert de schadelijke zonnestralen uit en laat delen van de violet- en infrarode lichtgolven door, waardoor producten langer vers blijven. Micha Medendorp is sinds april de nieuwe CEO van het 25-jarige bedrijf en ziet voldoende groeipotentieel voor het ‘magische’ glas. 

‘Het is een beetje gek moment om in te stappen’, zegt Micha Medendorp, die CEO Evert de Boer opvolgt. ‘De coronacrisis bemoeilijkt nu het zaken doen, maar het geeft mij nu wel de tijd om plannen uit te denken om straks sterker uit deze situatie te komen.’
De nieuwe CEO komt bij Rituals Cosmetics vandaan, waar hij werkzaam was als Global Director Marketing en hiervoor vervulde hij diverse marketingfuncties in de food wereld, o.a. bij Mars en H J Heinz.
‘Ik heb een leuke, interessante tijd gehad bij Rituals waarin het bedrijf een enorme groei heeft doorgemaakt. Het leek mij nu mooi om een stap naar eindverantwoordelijkheid te maken. Miron Violetglass kwam toevallig op mijn pad en ik was snel geïnteresseerd. Het is een uniek bedrijf met een mooi verhaal. Het bedrijf richt zich met name op de natuurvoeding en natuurlijke cosmetica. Er zijn echter meer markten waar het zijn waarde kan bewijzen.’

Langer houdbaar

De kracht van het violetglas is dat het producten langer houdbaar maakt zonder dat er conserveermiddelen nodig zijn. Het violetglas filtert het schadelijke deel van zonlicht en laat delen van het infrarode, alsmede de violette en UV-A frequenties, dat een heilzame werking heeft, door. Andersom vormt het materiaal een barrière voor biofotonen die zijn opgeslagen in het verpakte natuurlijke product. Biofotonen is in levend weefsel opgeslagen licht (zonne-energie) dat ook weer wordt uitgezonden. Het verhoogde niveau van biofotonen geeft een goede indicatie van de vitaliteit en kwaliteit van producten. Veel producten zitten vaak vol conserveringsmiddelen of zijn erg bewerkt en bevatten weinig tot geen biofotonen. Miron Violetglass voorkomt het verlies van biofotonen uit het product. ‘Je kunt op deze manier het product zo dicht mogelijk bij de natuur houden en hebt geen conserveermiddelen meer nodig, het glas doet het werk voor je’, zegt Medendorp enthousiast. ‘Het glas zorgt dat geur, kleur, bio-energie en de andere essentiële eigenschappen van producten langer behouden blijven. Tests hebben aangetoond dat producten die zijn opgeslagen in Miron Violetglass gedurende lange tijd, soms zelfs jaren hun onderscheidende eigenschappen blijven behouden.’

Toepassingen

Op basis van diverse praktijktesten ziet Micha Medendorp verschillende toepassingen in de voedingsmiddelenindustrie. ‘Je kunt bijvoorbeeld een simpele test doen met knoflook. Een teentje gepelde knoflook kleurt in normaal glas na een paar dagen al bruin. In violetglas blijft het veel langer zijn witte kleur, maar ook geur en vitaliteit behouden.’
Miron verkoopt wereldwijd aan verschillende klanten. Een mooi Nederlands bedrijf dat gebruik maakt van de bijzondere werking van Miron glas is onder meer olijfolieproducent Liquido d’Oro. ‘Het betreft een luxe, organische olijfolie. Zij vinden dat hun product bestaat uit de beste ingrediënten en menen dat het daarom ook de beste verpakking verdient.’
In de cosmeticabranche maakt o.a. Argentum Apothecary, een bedrijf uit Londen, dankbaar gebruik van Miron verpakkingen. Dit bedrijf heeft een assortiment cosmeticaproducten met gevoelige, natuurlijke bestanddelen. Miron glas zorgt ook hier voor een optimale bescherming en langere houdbaarheid.

Zwitserland

Vier jaar na de oprichting in Zwitserland in 1995 kwam Miron Violetglass onder de aandacht bij Evert G. de Boer. Zijn moeder Eelkje die de chronische darmziekte coeliakie had, bleek baat te hebben bij zon-verrijkte voedingsmiddelen en in Miron glas verpakte Sun Remedies. Evert de Boer liet de werking van het glas wetenschappelijk onderzoeken middels o.a. Biophotonen Testen, nam in 2003 de aandelen over, en werd in 2006 CEO van Miron.
In 2012 stapte de gelijknamige neef Evert de Boer in en verhuisde het bedrijf naar Hoogeveen. ‘Vanaf 2012 heeft Miron een flinke groei door gemaakt en is het vooral bekend geworden in de B2B-markt van natuurproducten’, zegt Medendorp. ‘Aan mij nu de taak om het weer een stap verder te brengen.’
Hij ziet onder meer mogelijkheden voor Miron in de vooral in Noord-Amerika opkomende CBD markt. ‘CBD-olie en etherische oliën zijn kwetsbare producten die een goede bescherming nodig hebben. Daarnaast zien we momenteel door het coronavirus een stijgende vraag vanuit de markt van natuurlijke voedingssupplementen. Die middelen zijn gebaat bij de optimale bescherming van het Miron violetglas.’
Een andere potentiële markt zou volgens hem de alcoholvrije dranken kunnen zijn. ‘Als je alcohol uit een sterke drank haalt, zoals gin bijvoorbeeld, dan mist de drank zijn natuurlijke conserveermiddel. Hoe hou je dan het product voor langere tijd goed van kwaliteit?’

Consentenmerk

Om het merk breder bekend te maken overweegt Medendorp ook om een consumentenmerk op de markt te zetten. ‘Je kunt dan de werking van het materiaal op eenvoudige manier uitleggen en mensen er mee in aanraking laten komen. ‘We zouden bijvoorbeeld een waterfles op de markt kunnen brengen. Consumenten kunnen die afvullen met leidingwater wat door de vele reinigingsstappen geheel is ontdaan van zijn natuurlijke energie. Als je dat afvult in een Miron-fles en een halve dag in de zon zet, revitaliseer je het water waardoor het weer energiek wordt en zachter. Het is een duurzaam, natuurvriendelijk verpakkingsmateriaal met magische eigenschappen.’

www.mironglass.com