Hilde van der Vegt: Einde wegwerpmaatschappij

Stel je voor, hoe zou de verpakkingsindustrie eruitzien als eenmalige verpakkingen voor FMCG grotendeels vervangen zouden zijn door herbruikbare verpakkingen? Stel je voor dat verpakkingen alleen de functie hebben om te beschermen en verspilling tegen te gaan. Stel je voor dat marketing- en productinformatie over dat wat je koopt dankzij slimme technologie op je telefoon verschijnt. Het klinkt futuristisch, maar de technieken hiervoor bestaan al. Zo’n circulair alternatief voor eenmalige verpakkingen fix je niet met de implementatie van een nieuw systeem alleen; het vraagt om een compleet en goed werkend ecosysteem.

Verpakkingen die zijn gemaakt om lang mee te gaan, hebben regelmatig cleaning nodig en na verloop van tijd onderhoud of reparatie. En end-of life hoogwaardige recycling om er opnieuw herbruikbare verpakkingen van te kunnen maken. Daarnaast is er behalve distributie ook efficiënte retourlogistiek nodig. Er komen dus nieuwe functies in de keten bij. Die nieuwe rollen kunnen een aantrekkelijk perspectief vormen voor bedrijven die nu alleen single-use verpakkingen of grondstoffen daarvoor maken of met de afvoer daarvan bezig zijn.
Op een bepaald moment zal de grens bereikt zijn met wat er aan technische aanpassingen te doen valt om wegwerpverpakkingen te verduurzamen. Denk aan het maximale percentage recyclaat en lightweighting. De eisen voor reductie van single-use plastics zullen hoogstwaarschijnlijk met de tijd strenger worden. Gezien de huidige toename van 800.000 miljoen ton plastic afval per jaar in oceanen en de prognose voor toename van de plasticproductie lijkt dat onvermijdelijk. Daarom is het slim om vooruit te kijken, en je voor te stellen hoe een systemische verandering op het gebied van circulair verpakken praktisch kan werken. ‘Reuse’ is daarbij een volgende stap op de ‘r’ ladder.

Circulaire economie

Ik zie voor plastics een belangrijke rol binnen de circulaire economie. Niet als wegwerpproduct, maar in de vorm van robuuste herbruikbare verpakkingen. Een groot verschil met wegwerpverpakkingen is dit: herbruikbare verpakkingen hebben een eigenaar. En die eigenaar heeft er belang bij dat de containers goed onderhouden worden en indien nodig gerepareerd worden. Daarnaast moeten ze schoon zijn voor elk volgend gebruik. De Ellen McArthur Foundation becijferde dat het omvormen van 20% van plasticverpakkingen naar systemen met herbruikbare containers een business opportunity vertegenwoordigt van 10 miljard dollar.
Partijen in de verpakkende industrie staan goed voorgesorteerd om 'packaging as a service' te gaan verzorgen. De vraag is niet of dit komt, maar wanneer. Ik daag je graag uit om na te denken hoe jij met jouw bedrijf kunt bijdragen aan het laten slagen van ecosystemen op basis van herbruikbare verpakkingen. En daarmee aan het meest duurzame effect van 'Reuse'-modellen: Ander gedrag. Herbruikbare verpakkingen gaan ons als samenleving helpen om afscheid te nemen van de wegwerpmaatschappij.

Hilde van der Vegt, Zero Waste & Marketing expert bij SUPZero

 

(Foto: Tessa-de-Geus)