AGF-rapport Rabobank: Ketenbrede verduurzaming

De AGF-sector bevindt zich in een uitstekende positie om het wereldwijde voedselsysteem gezonder te maken voor mens en planeet, concludeerde Rabobank in een rapport. De sector beweegt zich in de richting van circulaire businessmodellen. Wat betekent dat voor het verpakken van AGF-producten?

Tijdens de beurs Fruit Logistica in Berlijn werd het Rabo trend report 2020 ‘Do the right thing (right) gepubliceerd. Daarin bespreken de onderzoekers de kernvraagstukken voor de AGF-sector. Het gaat om: watermanagement, voedselverspilling , verpakken, technologie, biologie, energie en sociale kwesties

MVO

De aandacht voor MVO wordt vaak echt serieus als consumenten zich gaan roeren. Consumenten zijn steeds kritischer en uit een eerder verschenen rapport tijdens Fruit Logistica, blijkt dat ze informatie willen over waar en hoe groenten en fruit worden geproduceerd. De moderne consument verwacht dat producenten zuinig omgaan met hun natuurlijke bronnen en dat de negatieve impact van productie, verpakken en opslag minder wordt.
Maar er is een andere kant. Risico’s die zijn gerelateerd aan duurzaamheid, zijn ook zakelijke risico’s. Denk aan extreme weersomstandigheden, onvoldoende veerkracht bij klimaatverandering, watercrises en verlies aan biodiversiteit. Dit zijn allemaal risico’s die meteen impact kunnen hebben op de productie van groenten en fruit en die flinke schadeposten kunnen veroorzaken, tot aan compleet mislukte oogsten. Er is dus zeker ook een economische drijfveer bij de producenten.
De AGF-sector heeft wereldwijd dus voldoende uitdagingen. Volgens het rapport van Rabobank bieden de uitdagingen op het gebied van duurzaamheid ook nieuwe commerciële kansen. Er is een link tussen duurzamer ondernemen en positieve financiële resultaten.

Food waste

Een van de aandachtsgebieden voor de AGF-industrie is voedselverspilling. Nu is dat al jaren een thema in de samenleving. Zo is Kromkommer in Nederland een van de voorlopers. Maar het gaat hier om consumenteninitiatieven. Wat gaat de AGF sector zelf doen om verspilling tegen te gaan? Uit het rapport wordt duidelijk dat overal in de keten voedsel verloren gaat, dus met alleen initiatieven aan het einde van de keten wordt maar een deel van het probleem aangepakt.
Verpakking, transport en omslag zijn middelen om voedselverspilling in de keten tegen te gaan. In 2011 werd in een studie beweerd dat 2/3 van de wereldwijde voedselproductie verloren gaat. In de ontwikkelingslanden bij de productie, in de ontwikkelde markten in de detailhandel. Voorkomen van voedselverspilling is hoe dan ook een ketenactiviteit. Dat er aan het einde van de keten iets gebeurt is mooi, maar al vanaf de oogst moeten oplossingen in beeld komen.
Onderzoek onder 1200 bedrijven laat zien dat investeren in vermindering van voedselverspilling bij 99% een positief investeringsrendement opleverde. Maar verminderen van verspilling kan gecompliceerd zijn doordat sommige maatregelen, bijvoorbeeld investeren in koeling, kunnen conflicteren, doordat de koeling zorgt voor hoger energieverbruik, dus meer CO2 uitstoot.

Kunststof

De afgelopen jaren is de verpakking in beeld gekomen als ‘probleem’ en dan zijn de ogen met name gericht op kunststof verpakkingen. Producenten staan onder druk om kunststof te vervangen door andere materialen. Daarbij moeten de basisfuncties, beschermen en conserveren, gehandhaafd blijven. Ook hier zijn de standpunten bekend. De folie om een komkommer voorkomt een milieuprobleem in plaats van het te veroorzaken. Het simpele standpunt dat kunststof zonder meer moet worden vervangen is niet te handhaven. Per keten moet de beste oplossing worden gezocht.
Omdat de AGF-sector in Nederland goed is vertegenwoordigd, is het interessant te zien wat er op het gebied van verpakkingen gebeurt. De inzendingen voor de NL Packaging Awards zijn wat dat betreft een goede graadmeter.

Praktijkvoorbeelden

Een mooi voorbeeld is de introductie van het merk Johannes van AGF-Holland (zie VM 210/2020). Ook andere inzendingen voor de NL Packaging Awards zijn illustratief, zoals de Easy to snack tomaten tray van Argos Packaging & Protection, volgens de jury een Sympathieke verpakking waarbij 40 tot 55% olifantsgras in wordt verwerkt. Het bakje kan goed mee in het papier recyclingproces. Ook een pluspunt is dat het een kartonnen bakje betreft met een lokale vezel uit Nederland. Moyo is een ander mooi voorbeeld. De NLPA-jury ziet een verpakking die is gemaakt om slim een integraal onderdeel te kunnen spelen in een marketingmix.
Een derde voorbeeld zijn de Seasun tomaten in een luxe en duurzame verpakking die is afgestemd op logistieke systemen, met zo min mogelijk materiaal en met goede recyclemogelijkheden. Daarnaast is de inkt en het vernis waarmee het schaaltje is bedrukt op sojabasis. Dat wil zeggen dat de inkt en het vernis voor 100% vrij is van mineraaloliën, migratiearm en vrij is van Bisfenol A/S.

 

 

Thema: