‘Nestlé, Danone én Unilever in dezelfde verpakking’

De Mark Allen Group organiseerde op 24 en 25 juni jl. in Amsterdam het internationale verpakkingscongres Packaged Summit. Een uitgebreid lezingenprogramma over verpakkingsontwikkeling, -innovatie en -design passeerde de revue. Bijzondere gast was Attila Turos van TerraCycle. Hij werd bestookt met tal van vragen over zijn verpakkingenretour system LOOP, dat momenteel in een pilot-fase zit (zie VM2).

‘Voldoende capaciteit vinden en vrijmaken voor de verwachte groei is onze grootste uitdaging’, aldus Turos. ‘Met name het schoonmaken van alle retourverpakkingen is een uitdaging. Wij verzamelen, sorteren en spoelen de gebruikte verpakkingen, waarna we ze versturen naar de diverse brand owners, die ze weer vullen. Alles volgens de gebruikelijke kwaliteitseisen die de merkeigenaren hanteren. De eerste pilot in Parijs is net van start en toont goede resultaten.’
Onder de LOOP-deelnemers zitten vrijwel alle grote merken, zoals Unilever, Danone, Coca-Cola, Nestlé, et cetera. Maar inmiddels sluiten ook minder grote merken zich aan.
De diversiteit aan verpakkingen zou in de toekomst misschien een probleem kunnen gaan worden voor Terracycle. Attila Turos sluit daarom niet uit dat voor sommige producten de verpakking zal worden gestandaardiseerd, waardoor twee concurrerende merken, bijvoorbeeld Nestlé en Unilver, dezelfde verpakkingsvorm zullen gaan gebruiken, met alleen een ander label er op.

LOOP In-Store
Er zullen ook LOOP-afdelingen binnen de supermarkten komen, zodat er naast het Stand Alone-model ook een In-Store-model beschikbaar komt. De consument kan zijn LOOP-verpakkingen dan weer inleveren in de supermarkt.
Turos maakt duidelijk dat LOOP geen tegenstander is van plastic. ‘Het probleem bij plastic is hoe we het gebruiken. Papier, glas, metaal en plastic zien wij als bruikbare verpakkingsmaterialen. Wij zijn dus niet anti plastic, maar wel anti single use.’
Op de vraag of LOOP niet een bedreiging is voor de kernactiviteit van TerraCycling, antwoordde Turos: ‘Okay, we lose some bussines, but we save the planet.’

Paradoxen
‘Rondom plastics heersen meerdere paradoxen’, meent Chris Daly, logistiek directeur bij PepsiCo Europe. ‘Het materiaal biedt veel gebruiksgemak. Het houdt producten langer houdbaarheid en is licht in gewicht. Plastics hebben producten betaalbaar gemaakt voor een grote groep consumenten. Diezelfde consumenten willen het materiaal nu in de ban doen vanwege de milieuproblemen.’
‘Een andere paradox is dat er goede oplossingen zijn om plastics te recyclen, terwijl wereldwijd slechts 14% wordt gerecycled. De derde paradox is dat het ons niet lukt om het materiaal goed in te zamelen. Het totale portfolio van Pepsi is voor 90% te recyclen, maar we zitten wereldwijd op 14%. Onbegrijpelijk, want plastic is te veel waard om het na één keer weg te gooien. Wat we nodig hebben, zijn nieuwe businessmodellen. De retoursystemen moet beter, zodat we hogere recyclingpercentages halen en we moeten de consument beter voorlichten en het makkelijker maken om kunststof in te zamelen.’

Meerdere routes
‘Er is niet één route voor circulair verpakken’, zegt Daly. ‘Er is een reeks aan veelbelovende opties waar wij aan werken. Ook opties die vallen onder de noemer rethink. Denk aan het LOOP-systeem van TerraCycle of onze SodaStream- en Aquafina Water Station-systemen, waarbij consumenten zelf koolzuur kunnen toevoegen aan dranken. Met SodaStream bespaarden we vorig jaar 1 miljard plastic wegwerpflesjes.’
‘Verder hebben wij stevige doelen gesteld voor rPET. In 2025 willen we 45% rPET in onze drankflessen hebben verwerkt en in 2030 moet dat 50% zijn. We werken ook aan 100% biobased verpakkingen via de NaturALL Bottle Alliance. Bovendien stimuleren we de recyclebaarheid van ons portfolio door de verpakking aan te passen, zoals het vervangen van kleefstoffen om recycling te vergemakkelijken en door over te gaan van krimpsleeves naar etiketten.’
Naast optimalisatie van bestaande systemen zullen er nieuwe technologieën nodig zijn, meent Daly. ‘Gezien de doelen die zijn gesteld, is daar wel haast bij. Mijn persoonlijke visie is dat het plastic probleem binnen tien jaar moet zijn verdwenen. De grootste uitdaging daarbij is het opschalen van de oplossingen die nu al voor handen zijn.’

Waarde toevoegen
Packaged Summit ging niet alleen over duurzaamheid maar ook over verpakkingsontwerp. MicroSoft bijvoorbeeld, vertelde het verpakkingsverhaal van haar Adaptive XBOX controller voor gehandicapten. Hiervoor ontwikkelde MicroSoft een extra gebruiksvriendelijke verpakking. ‘Wij hadden tot doel om de meest eenvoudige unboxing experience te ontwikkelen’, vertelde Keven Marshall van MicroSoft. Door veel met de doelgroep te praten, ontwikkelde de softwaregigant een verpakking met slimme grepen en een schuifconstructie die het openen vereenvoudigen (zie foto).
Ilkka Harju, desig director van Metsä Board, demonstreerde de toegevoegde waarde van verpakken met de businesscase van het Finse Korpikuusikon Hunaja. Deze honingproducent startte in 2015 met een exclusieve honing en verkocht die in een eenvoudig kunststof bakje voor 5 euro per kilogram. In 2017 stapte het bedrijf over naar een luxere glazen pot, waarmee de honingprijs steeg naar 15 euro per kilogram. Vervolgens verkleinde het bedrijf haar inhoudsmaat van 500 naar 200 gram per potje en ontwikkelde een luxe, kartonnen doos om de pot en de prijs explodeerde daarmee naar 80 euro per kg. Met een speciale giftset met daarin twee verpakkingen betalen consumenten inmiddels zelfs 120 euro per kilogram. Het geschenkdoosje van de nieuwste, speciale winterhoning, bestaat uit gebleekt en ongecoat wit karton met offset bedrukking, embossing en hotfoil.

Dappere keuzes nodig
‘Voor circulair verpakken zijn dappere keuzes nodig’, meent Alex James Orchard, R&I-director Danone. ‘Wij werken met een holistic design framework, waarmee we kijken naar de levensvatbaarheid van het ontwerp en naar de wenselijkheid en haalbaarheid van het project. Echter, soms beperkt dit framework ons om echt stappen te maken en zal je sommige regels moeten doorbreken om verder te komen.’
Als voorbeeld haalt Orchard de recente lancering van Nesquik aan. Dit product van concurrent Nestlé stapte over van een kunststof naar een papieren zakje. ‘Bij de overstap realiseerden de ontwerpers al snel dat de kosten hoger zouden gaan uitvallen. Ze besloten dat de consument moest gaan betalen voor de nieuwe oplossing. Ze durfden de prijs zelfs met 40 tot 50 procent per kilogram te verhogen.’ (noot redactie: de hogere prijs is ook te verhalen op het gewijzigde recept met meer cacao en andere suiker.)
‘Met de overstap naar papier namen ze ook het risico dat het product korter houdbaar is. Als oplossing hiervoor maakte ze de inhoud kleiner en gingen van 80 naar 25 porties per zakje. Hiermee verhoog je de omloopsnelheid, wat de shelflife ten goede komt. Tot slot besloten ze genoegen te nemen met een 40% lagere productiesnelheid. Dat is echt enorm.’
Voor de R&I-director was deze koerswijziging van Nestlé een reden voor een re-framing van de design regels. ‘In het ontwikkelproces is vaak veel twijfel en iedereen zit op elkaar te wachten. Ik wil niet zeggen dat we ontwerpregels moet breken, maar we zullen ze moeten aanpassen aan deze tijd.’

www.packagedsummit.com