Jan Boekestein: ‘Het ontbrekende puzzelstukje vind je vaak via je netwerk’

November vorig jaar lanceerde Rijk van Korlaar het zzp’ers-platform ZP connect, waarmee bedrijven snel en eenvoudig zelfstandig verpakkingsprofessionals kunnen inhuren. Recentelijk heeft hij dit uitgebreid met het geven van workshops en organiseren van netwerkevents. ‘Zzp’ers kunnen bruggen bouwen in tijden van verandering.’

‘We zitten midden in een technologische en digitale revolutie, die veel bedrijven raakt en gaat raken’, vertelt Van Korlaar aan een groepje ZP connect-leden. Zij hebben zich verzameld in Erichem om de eerste ZP connect “disruptie workshop” bij te wonen. Het zelfstandigencollectief is inmiddels uitgebreid met human resource managers en salestrainers.
‘Er zijn steeds meer nieuwe spelers op de markt’, vervolgt Van Korlaar. ‘Zoals Tesla, Uber, Hello Fresh en Spotify, die bestaande bedrijfsmodellen veranderen. Of al hebben veranderd, waardoor bedrijven zoals Free Record Shop en Kodak verdwijnen.’
Kortom, de wereld verandert snel en bedrijven zullen daarin mee moeten gaan. Zo’n verandering valt onder de noemer disruptie, wat betekent dat 'iets nieuws en nog kleins' in korte tijd 'iets bestaands, groots en logs' mogelijk gaat verdringen.’
‘Bedrijven die hierop willen inspelen, zullen vaak tijdelijke krachten moeten inhuren om bruggen te bouwen naar die nieuwe economie. Daarom ben ik gestart met ZP connect, een platform waarmee bedrijven snel en eenvoudig zelfstandig professionals kunnen inhuren.’ ‘Maar’, benadrukt de oprichter, ‘ik ga nooit als detacheerder werken en hoge marges vragen. ZP connect baseert zich op een ander verdienmodel, waarbij de deelnemers een jaarlijkse bijdrage betalen en verder zelf rechtstreeks contact hebben met de opdrachtgever. Daar gaan wij niet tussen zitten.’

Gezondheid
Aan zijn rechter pols hangt een FitBit-bandje, een activiteiten-tracker die stappen, hartslag en slaappatroon registreert en dat via Bluetooth doorgeeft aan de mobiele telefoon. Van Korlaar haalt het aan als één van de voorbeelden van de digitale revolutie die gaande is. ‘Veel mensen kopen zo’n activity tracker om hun bewegingspatroon te monitoren, maar ik verwacht dat de medische wereld steeds meer gebruik hiervan gaat maken. Iemand die ik ken, ontdekte bijvoorbeeld door het veranderende hartslagpatroon tijdens haar slaap dat er fysiek iets niet in orde was. Een doktersbezoek wees uit dat ze schildklierproblemen had.’
‘In China gaat het al een stap verder. Daar kan je een compleet analyse-apparaat kopen dat je gezondheid checkt. En het zou mij niet verbazen als binnenkort de Weight Watchers concurrentie gaat krijgen van deze slimme gadgets. En wat is de volgende stap: een activity tracker op je nagel gemonteerd?’
‘Vraag is ook hoe bestaande horlogefabrikanten omgaan met dit soort slimme sieraden. TAG Heuer probeert bijvoorbeeld hierop in te springen door haar klassieke horloge uit te breiden met de nieuwe tracking-technologie. Of het fraai en comfortabel is...?’

Brainstorm
Na het inleidende praatje gaan de deelnemers aan de slag met de vraag: Welke ontwikkelingen gaan mijn bedrijf veranderen? Waarna ze na een korte duo-brainstorm antwoord moeten geven op: Wat moet er gebeuren?
‘Vaak moet je succesformules loslaten’, zegt Van Korlaar. ‘Kijk naar Blokker. Ze zijn te duur voor het goedkope Action-winkelmodel en te gewoon voor het exclusieve Bijenkorf-model. Voor Blokker is het waarschijnlijk te laat. Of ze moeten zich snel opnieuw kunnen uitvinden’
‘Bedrijven zullen keuzes moeten maken. Je kunt daarbij zoeken naar een briljant idee, of goed om je heen kijken. Je hoeft geen vernieuwer te zijn. Beter slim gejat dan slecht bedacht. Het vergt wel een verandering in ons denken. Van productgericht ga je naar oplossingsgericht. Prijs en kosten worden minder belangrijk en het zal gaan om waarde en co-creating. Plaatsgebonden zal veranderen in flexibiliteit en toegankelijkheid.’

Netwerkorganisatie
‘Wie gaan de bedrijven helpen bij de veranderingen. De grote detacheringsbureaus die voor het mkb vaak te hoge tarieven vragen? Zou kunnen… maar ZP connect biedt een voordeliger alternatief. Daarnaast is ZP connect een netwerkorganisatie die dankzij de verschillende vakgebieden binnen de club bedrijven ook verder kunnen verwijzen als ze verschillende disciplines nodig hebben. Het ontbrekende puzzelstukje vind je vaak via je netwerk. ZP connect is zo’n netwerkgroep. Naast sales, human resource managers en verpakkingskundigen gaan we verder uitbreiden met meer expertises. Het uiteindelijke doel is bedrijven uit alle sectoren helpen aan goede professionals die hen kunnen helpen in de veranderende wereld. Oftewel, zij zijn de buitenboordmotor waarmee je een antwoord kunt vinden in tijden waarin disruptie ook jouw bedrijf zal beïnvloeden.’

www.zpconnect.eu