Sustainable packaging? Maak een plan

Sustainable packaging? Maak een plan

Er spelen veel vragen rondom duurzaam verpakken. Het gaat daarbij vaak om complexe zaken, waarover menigeen een mening heeft. Tracy Sutton, oprichter van Root, geeft haar visie in de VerpakkingsManagement column Ingewikkeld.

Root

Meer dan 20 jaar geleden studeerde ik af in Engeland in sustainable productontwerp. Sindsdien heb ik als technisch ontwerper van verpakkingen gewerkt bij diverse internationale bedrijven in de farma-, cosmetica-, food- en drankensector. In 2013 startte ik met adviesbureau Root omdat ik vond dat het absoluut noodzakelijk was dat merken en fabrikanten een holistische benadering van sustainable packaging hanteerden om ons in staat te stellen te werken aan een meer verantwoorde, winstgevende en vooral duurzame toekomst. De Blue Planet-serie van Sir David Attenborough bijvoorbeeld, maakt de noodzaak tot een duurzame samenleving meer dan duidelijk.

Pad voor sustainable packaging

Je ziet in de markt grofweg twee soorten benaderingen voor sustainable packaging. Bedrijven die een ambitieuze en wel overwogen verduurzamingspad voor hun verpakking hebben uitgekozen. Ze zijn van goede wil en worden gedreven door een duidelijk goed doel.
De andere benadering is van bedrijven die voorbijgaan aan de urgentie om duurzaamheid te integreren in hun bedrijfsvoering, producten en diensten. Ze vegen het onder het tapijt. Of ze willen een mooi, snel mediaverhaal over ‘milieuvriendelijk’ of ‘duurzaam’ omdat ze simpel weg meer producten willen verkopen. De toenemende mate van green washing en misleidende marketing rond milieuclaims voor verpakkingen loopt uit de hand.


Stel de vraag ‘hoe zal mijn bedrijf zichzelf toekomstbestendig maken tegen aankomend, toenemend internationaal beleid en regelgeving met betrekking tot sustainable packaging?

Holistische benadering

Bedrijven richten zich doorgaans op technische, economische of milieuaspecten van verpakkingen, maar dit is niet juist. Het is belangrijk om een ​​holistische benadering te hebben die is gebaseerd op het merk.
Een plan, oftewel een verpakkingsstrategie is hierbij essentieel. Bedrijven moeten weten hoe ze sustainable packaging kunnen ontwikkelen en uiteindelijk hun CO2-footprint naar nul terug te brengen (Net Zero). Het draait om het verminderen van afval en het verbeteren van het levensonderhoud en de gezondheid van iedereen die bij de levenscyclus betrokken is.
80% van de impact van een product wordt gedefinieerd in de ontwerpfase - dus design thinking moet worden geïntegreerd in de strategie. Doe het vanaf het begin goed. Daarnaast moeten bedrijven nadenken over een levenscyclusbenadering van hun verpakkingsportfolio (niet alleen een LCA laten maken). Het is belangrijk om na te denken over de statistieken voor mensen en de planeet.
Stel de vraag ‘hoe zal mijn bedrijf zichzelf toekomstbestendig maken tegen aankomend, toenemend internationaal beleid en regelgeving met betrekking tot verpakking en het milieu?’. Het antwoord is: heb een plan.

Tracy Sutton, oprichter van Root