Slimme verpakking beschermt merk én consument

Volgens statistici heeft de namaakindustrie wereldwijd een waarde van 600 miljard dollar per jaar. Natuurlijk hebben we het hier over een veelheid aan producten, van machineonderdelen tot Rolex-horloges. Maar een significant deel van al deze namaakproducten zijn medicijnen, dranken en cosmetische producten, evenals hoogwaardige voedingsmiddelen zoals kaviaar of foie gras. In deze gevallen kan een intelligente verpakking een wapen zijn.

Farmaceutische producten vormen een hoofdpijndossier en zijn de belangrijkste doelgroep voor productvervalsers. Alle grote multinationale farmaciebedrijven hebben al aanvallen te verduren gehad van gekopieerde merkproducten, waarvan het merendeel al sinds jaar en dag afkomstig is uit Azië. In Afrika bijvoorbeeld zijn naar schatting meer valse medicijnen op de markt dan officiële. Dit is niet alleen een commercieel probleem, maar ook een kwestie van consumentenveiligheid en het beschermen van intellectuele eigendommen van medicijnproducenten, die vele miljoenen hebben geïnvesteerd in de ontwikkeling ervan.

Implementatie traag

Natuurlijk zijn er traceability- en serialisatiesystemen voor farmaceutische producten beschikbaar op de westerse markten. Maar een recent verslag van de beurs Fachpack in Duitsland toont aan dat de farmaceutische industrie nogal achterloopt bij de implementatie van serialisatie. Duizenden farmaceutische productielijnen moeten nog worden uitgerust met de noodzakelijke veiligheidsvoorzieningen. En is serialisatie het complete antwoord? Hoe eenvoudig kunnen deze maatregelen worden gekopieerd?

Vanaf januari 2015 moeten EDI-systemen al geplaatst zijn op productielijnen om alle producten te identificeren met de vereiste transactiedocumenten. Kort na de wereldwijde GS1-standaard waren Electronic Product Code Information Service (EPCIS-) programma’s vereist om te verzekeren dat farmaceutische producten worden geaccepteerd in de keten. Vanaf november 2017 is serialisatie nodig voor alle voorgeschreven medicijnen, dus voor de farmaceutische sector begint de tijd te dringen.

De serialisatie voorbij

Er zijn al meer geavanceerde oplossingen beschikbaar dan serialisatie in de vorm van actieve en intelligente verpakkingstechnologieën. Zoals de eetbare tag, die is ontwikkeld door TruTag Technologies en WuXi PharmaTech. Een recente studie heeft aangetoond dat eetbare tags gebruikt kunnen worden om te controleren of medicijnen in capsules echt zijn. Ze kunnen worden toegepast op vaste orale doseringsvormen zonder enige aanpassing van het productieproces. Eenmaal toegevoegd aan de tabletten zijn deze tags onzichtbaar, maar kunnen ze wel worden gedetecteerd door gebruik te maken van een door de producent zelf ontwikkeld optisch detectie-apparaat, waarmee namaak kan worden voorkomen en traceability mogelijk wordt. Deze technologie is sinds vorig jaar beschikbaar voor de farmaceutische industrie. De tags zijn gemaakt van pure siliconedioxide met ingebedde spectrale data, en worden door de Food & Drug Administration (FDA) gezien als GRAS: Generally Recognized As Safe. Naast het feit dat deze tags de tablet of capsule authentiseren, kunnen ze ook worden gelinkt aan data zoals de productielocatie, dosering, afbeeldingen van de verpakking, expiratiedatum, ketendata en een lot- of batchnummer, zo claimt de fabrikant.

Super barcode

Een baanbrekende ontwikkeling op het gebied van barcodetechnologiekomt van het Amerikaanse bedrijf Complete Inspection Systems, dat onlangs een nieuwe 2D barcode heeft gepatenteerd die 50.000 keer zoveel data kan bevatten als UPC-code (streepjescode) en 175 keer zoveel data als een standaard QR barcode. Dankzij de steeds betere resolutie kunnen de meeste smartphone-camera’s codes lezen die voor het menselijk oog niet zichtbaar zijn. De HD barcode maakt gebruik van dit voordeel. De informatie is opgeslagen in de code en kan niet alleen worden gedecodeerd, maar heeft zelfs ‘voice output’ voor mensen met leesproblemen en altijd zonder dat een internetverbinding nodig is. De code kan eveneens de aanwijzingen voor het gebruik van de ingrediënten in het product bevatten in meerdere talen. Daardoor kan dit authentiserings- en ‘compliance’-hulpmiddel van onschatbare waarde zijn in minder ontwikkelde markten, zoals Afrika.

Alcoholaanvallen

De meeste gevallen van namaak worden gerapporteerd vanuit de alcoholhoudende drankensector. Daarom is het verbazingwekkend dat de belangrijkste producenten van wijn en gedistilleerd pas zeer recent zijn wakker geschud en de omvang van het probleem onder ogen zien. De beschuldiging dat acceptabele verliezen oké waren in sommige markten worden nu keihard ontkend door deze sector. Maar de kwestie van omzet verliezen, is van veel minder betekenis dan de consumentenveiligheid, zoals bijvoorbeeld het geval is als een authentieke merkfles opnieuw wordt gevuld met een schadelijke of zelfs giftige substantie, wat enorme effecten kan hebben op de reputatie van een merk.

Er zijn geluiden dat vijftig tot zeventig procent van alle wijn die in China wordt verkocht niet is wat de verpakking belooft. Bij de grote merken ligt dit percentage nog hoger. Er zijn al verschillende oplossingen ontwikkeld, die voornamelijk gebruik maken van RFID tags en gedrukte elektronica. Het is bemoedigend te zien dat tenminste één van deze twee in diverse markten voor wijnen en sterke dranken inmiddels wordt toegepast. Het bedrijf Thinfilm biedt met de OpenSense tag een oplossing voor dit probleem en helpt bij het creëren van een slimme fles, door er gedrukte elektronica aan toe te voegen.

De schaal waarop producten worden vervalst, is zo groot dat dit probleem niet in korte tijd wordt opgelost. Maar actieve en intelligente partners oplossen kunnen het probleem wel reduceren. Deze ontwikkelingen komen aan bod op het AIPIA Congress, dat op 18 en 19 november wordt gehouden in Utrecht.

www.aipia.info