Winnaars NL Packaging Awards vieren feest

De tweede editie van de NL Packaging Awards is geëindigd met een feestelijke awardsceremony in Studio 21 in Hilversum (zie ook Facebook en de NL Packaging Awards-site). Ruim 500 gasten waren getuige van deze tweede editie, waarin 11 NL Packaging awards en 11 runner-up awards werden uitgereikt. Onder de winnaars zijn grote merken als Heineken, Hema (runner-up), Boomsma (runner-up) Flexa, Seepje en AH.

Jort Kelder presenteerde de feestelijke avond op 16 maart in Studio 21. Tegen middernacht waren alle winnaars bekend en de awards uitgereikt, waarna een afterparty begon. De 35-koppige jury maakte de volgende winnaars bekend:

In een bomvolle Studio 21 in Hilversum werd op 16 maart de winnaars van de NL Packaging Awards 2017 bekend gemaakt. Dankzij prachtige inzendingen, een zeer professionele jury en uitstekende presentatie van Jort Kelder, was het een feest waar de verpakking zelf centraal stond. Blije gezichten bij de winnaars, maar de verpakking zélf was de ‘hero’ bij de NL Packaging Awards.

In 11 categorieën werden even zoveel awards en runner-up bokalen uitgereikt. De genomineerde verpakkingen waren dit jaar in de studio aanwezig in vitrines en de belangstelling bij de aanwezigen was groot. Naast de uitreiking van de  awards was er entertainment, met als afsluiter een optreden van Romy Monteiro. Daarna volgde een feestelijke netwerkborrel. Ron 01.30 gingen de laatste gasten naar huis. 

Tegen middernacht waren alle winnaars bekend en de awards uitgereikt, waarna een afterparty begon. De 35-koppige jury maakte de volgende winnaars bekend:

 

Winnaars

Categorie: Innovatie Techniek

Roland ten Klooster juryvoorzitter

De winnende technische innovatie  heeft grote impact voor de markt en leidt tot verduurzaming door minder productuitval. De hele keten heeft hier voordeel van: minder uitval, klachten, bederf en food-waste. Het past in de trend naar verdergaande automatisering en minder off-line controles. De jury waardeert deze technologie, omdat voorheen lastig op te sporen defecten in verpakkingen nu zichtbaar worden.

Het is inzet van bestaande technologie met impact op de hele keten. De award voor Innovatie Techniek gaat naar QIpack voor de QipCam in-line seal inspectie- en kwaliteitsborgingsapparatuur.

Runner-up: CMC PackVertizing, Cikam

 

Categorie Innovatie Verpakkingen & Materialen

Roland ten Klooster juryvoorzitter

Een technisch hoogwaardige oplossing waarvan de impact groot wordt geschat in de markt. De oplossing biedt veel voordeel voor de gebruiker. Er hoeven geen verschillende verpakkingen te worden geopend en gemengd. Een nieuwe oplossing die voor zover bekend nog niet in de markt aanwezig is. Een gesloten systeem dat gesloten blijft en met een hand te bedienen is. Hygiënisch en veilig. De dosering is vooraf bepaald. Deze innovatie past in ontwikkeling richting meer veiligheid en hygiëne.

De award voor Innovatie Verpakkingen en Materialen gaat naar de Acu-Drop II, ingezonden door Verhoeven Ontwerpburo

Runner-up ARCA tray, DeSter

 

CategorieTransport en Shelf Ready Verpakkingen (SRP)

Roland ten Klooster juryvoorzitter

Een simpele maar innovatieve oplossing voor een logistiek probleem: De combinatie van tas met doos is zeer origineel ingevuld. Deze verpakking lost een relevant probleem op, op praktische wijze. Het is een verticale doos in plaats van een horizontale met een combinatie van twee dragers. De winnaar is: Christmas bag-in-a-box, ingezonden door SmurfitKappa MNL.

Runner-up:  Anti gliss system, Smurfit Kappa Cartonmills

 

Categorie Food Houdbaar

Mark van Iterson, juryvoorzitter

Voor een relatief nieuwe categorie is een sterk totaalconcept bedacht, dat consistent en goed in alle elementen is doorvertaald. Merknaam, verpakking, tekst, alles versterkt elkaar en maakt het geheel tot een onderscheidende en opvallende propositie.
Binnen de categorie breekt het met bestaande codes en geeft het dit nieuwe merk direct eigenheid.
Het design zou nog geoptimaliseerd kunnen worden in ‘directe aantrekkelijkheid’. Maar de jury heeft er alle vertrouwen in dat het concept ‘milage’ heeft; hoe meer het wordt uitgebouwd hoe meer lading het zal krijgen. De winnaar in de categorie Food Houdbaar is NADA, ingezonden door PROUDdesign

 

2 x runner-up

Runner-up A: Gkasas Olijfolie, Today

Runner-up B: Chogal roze en blauwe hagel, Delicia

 

Categorie Design accountability

Hester Klein Lankhorst, juryvoorzitter

Dit was de enige inzending die daadwerkelijk met cijfers kon onderbouwen dat er een grotere verkoop is. De omzet is daadwerkelijk gestegen. Het is een totaalconcept. Het stimuleert niet alleen de verkoop, maar ook het merk. Er is hiermee een extra tool gecreëerd voor de verkoop. Ze zetten de concurrentie op scherp. Een nieuw kanaal is hiermee mogelijk. De positieve invloed op de verkoop is overtuigend onderbouwd met cijfers. De Winnaar is FLEXA Kleurtesters,

Ingezonden door FLEX/Design, 3d design: FLEX/design

Categorie Duurzaamheid

Hester Klein Lankhorst, juryvoorzitter

Het is het totaalconcept, het verhaal en het feit dat op alle fronten een stapje in duurzaamheid is gezet. Bij alle attributen van de verpakking is gekeken hoe het duurzaam kan. De storytelling is sterk. In het luxe segment is rekening gehouden met duurzaamheid, terwijl niet is toegegeven op design. Hier is duurzaamheid geen concessie aan andere eisen! Binnen deze categorie wel innoverend. In de drankencategorie een onderscheidende verpakking door op duurzaamheid in te zetten.

De winnaar is:  Craneo Organic Mezcal, ingezonden door Van Heeertum Design

Runner-up:  Omron 5 in 1 PC box verpakking, Smurfit Kappa Vandra

Categorie Design Non food

Hester Klein Lankhorst, juryvoorzitter

Deze inzending is een totaalverhaal. Duurzaamheid kan ook een feestje zijn; de wereld redden is leuk. Het is een duurzame verpakking, die wint een andere categorie dan duurzaamheid. Dit is een stijlbreuk. Het is iconisch. Vorm en het materiaalgebruik en de eerlijkheid (de verpakking is gemaakt van oude melkflessen) zijn pluspunten. Deze verpakking steekt er met kop en schouders bovenuit. Het is vernieuwend in de categorie. Zeep als uitgangspunt van de verpakking. De winnaar is Seepje!

Inzender: Seepje, 3d design: FLEX/design, 2d design: Generous Minds en Heldergroen.

 

Runner-up: Grasdoos, Smurfit Kappa TWINCORR

Categorie Private Label

Koen de Jong, juryvoorzitter

Uniek en onderscheidend voor private label in het algemeen, voor dit product in het bijzonder. Het product verlaat het strikte design-grid en kiest een geheel eigen invulling. Er is efficiënt gebruik gemaakt van de beperkte ruimte op de kleine verpakking. Inspirerende avontuurlijke informatie aan de binnenkant van de verpakking. Mooie illustraties en impactvolle kleuren maken het design. De consument krijgt uitleg over de smaakbeleving die kan worden verwacht . Het zet de consument aan om te experimenteren. Winnaar:  AH excellent koppie cups

Runner-up:  Hema Buiten Wijn, Bowler & Kimchi

 

Categorie Drankverpakkingen

Koen de Jong, juryvoorzitter

Een heldere fles met strakke vorm. Geen heritage,  maar nieuwe waarden. Eigenwijs gedraaid diagonaal label, vanuit de binnenkant leesbaar. Het drukwerk is aan de binnenkant bedrukt in een licht oranje kleur. Daardoor ontstaat een mooi effect met dieptewerking. Krachtig in zijn eenvoud maar ook zeer eigenzinnig. De houten afsluiting vormt een mooi contrast met het design van de fles. De winnaar is: New Dutch Legacy Gin, ingezonden door BRUMdesign

Runner-up:  Boomsma gin, SOGOOD

Categorie Food Vers

Siem Haffmans, juryvoorzitter

De jury vindt dit een geloofwaardig totaalconcept, uitgewerkt tot in de details. Het product is vernieuwend, speelt in op de gezonde voeding trend en wordt verkocht in het koelschap. Het is  onderscheidend van de schreeuwerige kleuren die gangbaar zijn in deze categorie. Het product is de ‘Hero’ en de verpakking biedt duidelijke informatie die uitnodigend is om het product te proberen.

De winnaar is : No Fairytales, ingezonden door SOGOOD

Runner-up:  Grab & Eat, Dutch Pack

Categorie Promotionele Verpakkingen

Siem Haffmans, juryvoorzitter

Wow, hebben, hebben, hebben! Niet alleen de mannen maar ook de vrouwelijke juryleden waren direct enthousiast over deze verpakking. Het is verrassend, past goed bij het merk. De ster wordt tot merkicoon verheven en vormt direct een interactief onderdeel van het evenement. De tactiele ervaring en detaillering maken van de gewone verpakking een hebbeding. Deze fles kopen we alleen al voor de verpakking.

De winnaar is: Heineken Music Star, ingezonden door REGGS

Runner-up:  Triple Crown Box, Van Kilsdonk Packaging & Presentation

 

Reacties

Reactie toevoegen