Winnaars BNO Packaging Talent Award 2014 bekend

De BNO Packaging Talent Award is een prijsvraag voor jong talent, waarin aan de hand van een briefing een (conceptuele) designoplossing wordt gevraagd voor een verpakking. De twee ondernemingen die dit jaar centraal staan in de prijsvraag zijn Hooghoudt en Marqt. Beide bedrijven verzorgden een briefing voor de prijsvraag, waarop studenten en jonge ontwerpers een inzending konden doen. Hooghoudt schreef binnen de categorie FOOD een briefing voor het ontwerp van een verpakking voor een premium jenever. De briefing van Marqt in de categorie NON-FOOD had betrekking op een verpakking voor handzeep.

De jury heeft besloten in beide categorieën een eerste en een tweede prijs uit te reiken:

Eerste prijs

Marqt:  Zoe Piper, Design Academy Eindhoven (afstudeerjaar 2012)

Hooghoudt: Marcel Kock, Bachelor Industrieel Ontwerpen, Universiteit Twente (afstudeerjaar 2015) en Selma Hoitink, Grafisch ontwerp Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (afstudeerjaar 2015)

Tweede prijs

Marqt: Omar Al-ouf, Industrieel Ontwerp Technische Universiteit Eindhoven

Hooghoudt: Hany Saad, Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten Den Haag (afstudeerjaar 2016)

 

Doel van de prijsvraag is jong talent te interesseren voor het vakgebied verpakkingsontwerpen

en opleidingen aan te zetten dit ontwerpspecialisme in hun onderwijsaanbod

op te nemen.

Marqt

De briefing van Marqt heeft betrekking op het ontwerp van een duurzaam verpakte vloeibare handzeep. De verpakking is volgens Marqt goed geslaagd, indien deze:

-          zoveel mogelijk klanten die de winkel bezoeken verleidt tot aankoop

-          bij het gebruik van de zeep telkens een kleine glimlach teweeg brengt

-          de klant tijdens het wassen van de handen stof geeft tot nadenken over de urgentie van

 meer gebruik van duurzaam tot stand gekomen producten

-          bijdraagt aan een goede prijs-kwaliteitverhouding

-          het design en de materiaalkeuze duidelijk de belofte van het Marqt-concept

De twee ontwerpen die de jury met een prijs wil onderscheiden sluiten qua idee, uitstraling, werking en materiaalkeuze beiden aan bij Marqt. Waar het ene concept een natuurlijke logica en schoonheid vertegenwoordigt, is het andere ontwerp een slimme vondst, die tegelijk grappig is en aanzet tot denken. Beide concepten richten zich op duurzaamheid door gedoseerd gebruik van zeep en langdurig hergebruik van container/dispenser.

De jury heeft gekozen voor de ‘Zeebel’ van Zoe Piper als winnend ontwerp. De gestileerde keramische schelpvormige houder is gevuld met ronde ‘zeepballetjes’, die bij het bewegen van de houder door een opening op je hand vallen. De vorm impliceert op organische wijze het gebruik. De schelp verwijst naar een duurzame natuurlijke vorm en is op zichzelf een mooi object voor op een aanrecht of wastafel. In het ontwerp is goed nagedacht over de portionering van de biologisch afbreekbare zeepparels, waardoor overgebruik vermeden wordt en elke handenwasbeurt een glimlach te weeg kan brengen. De jury ziet wel een uitdaging in de technische uitwerking van het concept en in de uiteindelijke prijskwaliteitverhouding, maar het idee is zo sterk dat men vindt dat een technische oplossing voor mogelijke gebruiksproblemen gevonden zou moeten worden.

De tweede prijs in deze categorie gaat naar de kegelvormige zeepdispenser van Omar Al-ouf. De robuuste conische houder is hervulbaar, gemaakt van afbreekbaar (mais)plastic en opgebouwd uit drie kleuren. De uitstraling is minimalistisch door barcodes en andere productinformatie op de onderkant van de houder op te nemen. De brede uitlopende onderkant zorgt er tevens voor dat de houder ook tijdens het gebruik stabiel op aanrecht of wastafel staat. Bijzonder is de boodschap die met dit concept wordt verteld: de drukpomp gaat door zijn dosering niet alleen overgebruik tegen, maar maakt de gebruiker ook bewust van zijn actie. De pomp vult zich namelijk pas opnieuw met zeep als de pomp na gebruik opnieuw wordt ingedrukt. Gebeurt dat niet dan is de gebruiker veroordeeld tot 30 seconden contemplatie alvorens er weer zeep beschikbaar is. De ontwerper wil met dit idee van vertraging bewerkstelligen dat gebruikers letterlijk stilstaan bij gebruik van zeep en water.

De jury vind het idee (hoewel wat moraliserend) prijzenswaardig, maar de uitvoering blijft achter.

 

Hooghoudt

De briefing van Hooghoudt richt zich op het ontwerp van een eigentijdse verpakking (nieuwe identiteit, fles, label en toebehoren) voor een nieuw te ontwikkelen premium jenever met de internationale naam ‘Genever’, die zich richt op een publiek van internationaal georiënteerde mannen in de leeftijd 25 tot 40 jaar. De receptuur is hoogwaardig en traditioneel: filtering over actieve koolstof, opgebouwd uit gelagerde en ongelagerde moutwijn, huisgemaakt kruidendistillaat, onthard water uit de Drentse Aa, etc. Deze ambachtelijke topgenever kan zich meten met de zachtheid van premium vodka, maar heeft meer diepgang in smaak.

Ook in deze categorie heeft de jury besloten twee ontwerpen te bekronen. Beide ontwerpen refereren aan het traditionele productieproces, zonder daarbij oubollig te worden of belerend. De moderne en robuuste vertaling van ambachtelijke kwaliteit sluit aan bij de doelgroep waar de genever zich op richt.

Het ontwerp van Marcel Kock en Selma Hoitink is door de jury uitgekozen als winnaar in deze categorie. De robuuste fles met houten banderol refereert aan het productieproces (de rijping in houten vaten) en staat voor kwaliteit en traditie, maar is tegelijkertijd modern uitgevoerd. De uitstraling van de fles lijkt te passen bij de doelgroep en bij de weer oplevende gin-tonictrend. De fles is verrassend en vertelt een duidelijk verhaal. Vooral het idee achter de fysieke vorm van de fles oogst waardering, de grafische uitwerking vraagt detaillering. Door de afwijkende inhoud (0,5 liter) en de houten afwerking lijkt deze fles vooral geschikt voor een limited edition.

Het conceptontwerp van Hany Saad vindt de jury goed voor een tweede prijs. De symboliek van deze fles is eigentijds, rijk en masculien. Melkwit, koper en zwart. Ook de verwerking van het logo is karaktervol gedaan. Het is duidelijk een premium fles die de doelgroep aan zou kunnen spreken en die de concurrentie aan kan met een premium wodka. Mooi gegeven is dat relatie met de herkomst van het product gezocht is in de het productieproces: het zwarthoekige onderste deel van de fles roept associaties op met de actieve koolstof die een rol heeft in het maakproces van de drank. Toch lijkt er in de uitstraling van de fles, ten opzichte van de huidige merkidentiteit van Hooghoudt, een te grote sprong naar de toekomst gemaakt te worden.

De jury heeft naast lof ook een punt van kritiek: De toevoeging van het blikje met een mixdrank lijkt aardig bedacht en sluit mooi aan bij de fles, maar past niet bij een premium genever.

 

De jury van de BNO-Packaging Talent Award 2014 werd gevormd door:

-          Arno Donkersloot, Hooghoudt

-          Kaj Grondhuis, Marqt

-          Steven de Cleen, PROUDdesign

-          Kasper Looije, Millford

-          Frank Nas, Design Bridge (voorzitter)

-          Rita van Hattum, BNO (secretaris)

 

 

Tags (taxonomy): 

Reacties

Reactie toevoegen