Wasmiddel in gable top uit de jaren 90

Wasmiddel in gable top uit de jaren 90

Het Noorse Elopak heeft nieuw leven ingeblazen in een vloeibare zeep navulverpakking op kartonbasis voor Orkla. Deze gable top verpakking werd voor het eerst gelanceerd in het begin van de jaren negentig. Om verwarring te voorkomen communiceert het zegel over de dop dat er zeep in zit en geen melk.

De D-PAK ill-navulverpakking, die is gebaseerd op Elopak's bekende en bewezen voedselverpakking Pure-Pak , werd begin jaren negentig in ongeveer 500 miljoen exemplaren per jaar geproduceerd. De klanten bevonden zich in die tijd vooral in de wasmiddelenindustrie.
In de loop der jaren werd kartonnen verpakking verdrongen door kunststof varianten, maar nu, 30 jaar na de eerste lancering, heeft Elopak de D-PAK verpakking opnieuw gelanceerd namens de Orkla Group.
Het is Orkla's divisie Orkla Home and Personal Care ( OHPC ), die nu de nieuwe oude kartonnen verpakkingen voor navulproducten introduceert binnen het zeep- en wasmiddelmerk Klar .

Milieu-impact

‘Tegenwoordig houden consumenten steeds vaker rekening met de milieu-impact van een verpakking. Dat geldt ook voor huishoudelijke producten en onze kartonnen D-PAK-verpakkingen bieden duurzaamheidsvoordelen, die zijn gebaseerd op onze iconische Pure-Pak-verpakkingen voor vloeibare, zowel verse als aseptische voedingsproducten’, zegt marketingmanager Patrick Verhelst van Elopak.
Samen met Elopak werkte Orkla aan de ontwikkeling van een op karton gebaseerde navulverpakking en er werd geconcludeerd dat een gable top verpakking van het Pure-Pak-model, met bewezen voordelen op het gebied van duurzaamheid en gemak en een even bewezen vultechnologie, het antwoord was op de behoeften van Orkla.
‘Kartonnen verpakkingen worden gebruikt voor veel vloeibaar voedsel zoals melk, sap enz., Dus waarom dachten we niet ook voor vloeibare zeep? Door navulverpakkingen in karton te lanceren, vermijden we onnodige productie van plastic en gebruiken we alleen natuurlijke en hernieuwbare grondstoffen uit het bos’, legt Anne Marheim Støren , Marketing en Innovatie Manager bij OHPC uit.


Patrick Verhelst, marketingmanager Elopak, over de gable top verpakking.

Consumententest gable top

Voorafgaand aan de lancering voerde Orkla consumententests uit, die de verpakkingsvorm een ​​hoge waardering gaven op het gebied van gebruiksvriendelijkheid, gemak en eenvoudige bediening.
De nieuwe navulverpakking is nu door Orkla in heel Noorwegen uitgerold en om deze te onderscheiden van vergelijkbare vloeibare kartonnen gable top verpakkingen voor vloeibare voeding, is de verpakking voorzien van een verzegelende tablabel dat de schroefdop van de verpakking bedekt en waarop staat dat de verpakking zeep of wasmiddel bevat.
‘Het navulconcept is een optimale oplossing voor zowel consumentvriendelijkheid als duurzaam. En in dit tijdperk van toegenomen consumentenbewustzijn over verpakkingen, zetten we ons resoluut in voor dit productsegment en breiden we onze potentiële markt voor non- foodproducten uit’, zegt Andreas Weselka, Key Account Manager bij Elopak.


De gable top van het Orkla.

Artikel delen