Nominaties BNO Packaging Talent Award bekend

De jury van de BNO Packaging Talent Award heeft de ontwerpen van vier jonge ontwerpers genomineerd. De nieuwe prijsvraag daagde jonge talenten uit tot het ontwikkelen van een concept voor twee echte praktijkcases.

In de categorie Food was er een briefing van Hooghoudt voor een hedendaags ontwerp voor een ambachtelijke Nederlandse jenever met internationale allure. In de categorie Non-Food gaf Marqt opdracht voor het ontwerpen van een innovatieve verpakking voor duurzame handzeep. 

Nominaties
De jury nomineerde de volgende inzendingen voor Hooghoudt:

            • de Premium Geneverfles met houten banderol van Marcel Kock en Selma Hoitink (Universiteit Twente & HKU)
            • de 'Koolstof' Geneverfles van Hany Saad (KABK Den Haag)

Voor Marqt werden deze inzendingen genomineerd:

            • een zeeppompje met vertraging van Omar Al-ouf (Technische Universiteit Eindhoven)   
            • de 'Zeebel' van Zoe Piper (Design Academy Eindhoven)

De jury was te spreken over de verwijzingen in de ontwerpen naar het distillatieproces van Hooghoudt: 'De twee genomineerde ontwerpen refereren aan het traditionele productieproces, zonder daarbij oubollig of belerend te worden. De moderne en robuuste vertaling van ambachtelijke kwaliteit sluit aan bij de doelgroep waar de 'Genever' zich op richt.'

Over de nominaties voor Marqt: 'De ontwerpen sluiten qua idee, uitstraling, werking en materiaalkeuze beide aan bij Marqt. Waar het ene concept staat voor een natuurlijke logica en schoonheid, is het andere ontwerp een slimme vondst die tegelijk grappig is en aanzet tot denken. Beide concepten dienen duurzaamheid doordat ze gedoseerd gebruik van zeep afdwingen en langdurig hergebruik van container/dispenser mogelijk maken.'

De jury van de BNO-Packaging Talent Award 2014 bestaat uit Arno Donkersloot (Hooghoudt), Kaj Grondhuis (Marqt), Steven de Cleen (PROUDdesign), Kasper Looije (Millford) en juryvoorzitter Frank Nas (Design Bridge). Secretaris is Rita van Hattum (BNO).

            
Prijzen
De prijsuitreiking vindt plaats tijdens het Marketing & Design Congres op 24 juni a.s. in het Miele Insperience Centre in Vianen. De prijzen bestaan uit een geldbedrag – eerste prijs € 1.500 en tweede prijs € 250 – en een trofee.

De BNO Packaging Talent Award is een initiatief van packaging designbureaus binnen de BNO, die verenigd zijn in het Dutch Packaging Design Initiative. De prijs is uitgeschreven om het vakgebied verpakkingsontwerp onder de aandacht te brengen van designstudenten, jonge ontwerpers en opleidingen.

Over het Dutch Packaging Design Initiative
Het Dutch Packaging Design Initiative zet zich in voor de positie en ontwikkeling van verpakkingsontwerp in Nederland. De prioriteiten zijn onderwijs, promotie en netwerk. Het initiatief bestaat op dit moment uit Anthem, Brand Candies, Brandnew Design, Brum Design, BTM | Bataafsche Teeken Maatschappij, dBOD, Design Bridge, DreamCatch, FLEX/theINNOVATIONLAB, Hajok, Millford, OD, Pepper Design, PROUDdesign, Reggs, SOGOOD, VBAT en WAACs.

Partners en sponsors
De BNO Packaging Talent Award heeft als partners Hooghoudt en Marqt. De prijs wordt gesponsord door Marketing Tribune, het vakblad voor de marketingprofessional, gerenommeerde prepress-specialist Volkers, marktleider in professionele blikverpakkingen MetalArts, en het meest innovatieve verpakkingsevent in de Benelux: Packaging Innovations.

 

www.bno.nl/packagingtalent

Tags (taxonomy): 

Reacties

Reactie toevoegen