Foodwaste, zo pak je dat aan!

Op 4 oktober organiseerden Verpakken en VerpakkingsManagement het congres ‘Foodwaste, zo pak je dat aan!’  Onder leiding van Hester Klein Lankhorst ontspon zich een boeiende middag met veel informatie, maar ook veel vragen. De initiatieven en middelen om verspilling tegen te gaan zijn er. Het wachten is op de opschaling.

Toine Timmermans was de eerste spreker en de enig die geen kans kreeg zijn  presentatie te voltooien. Hij is dé expert op het gebied van foodwaste ( lees ok het uitgebreide artikel in VM 9)  en de aanwezigen grepen de kans om vragen te stellen tijdens de presentatie. Dat waren er zoveel dat de spreektijd werd gevuld met het beantwoorden van de vele vragen.

Met Marjan Ippel van Talkin’food stond er een echte food trendwatcher op het podium. Met haar Foodwaste Pyramide maakte ze in één klap duidelijk wát we het meest weggooien: brood, op de voet gevolgd door groenten en fruit. ‘Eeuwig zonde’, vindt Ippel. ‘Gelukkig zien we verschillende, kleinschalige initiatieven ontstaan die een bijdrage kunnen leveren aan het verminderen van voedselverspilling.’ Ze gaf een aantal voorbeelden: veevoer geproduceerd uit reststromen, plantaardige vloeibare maaltijden met een lage foodprint, een koelkast-cam verbonden met een app, een huisvrouw die een Deense discounter zo ver krijgt dat losse bananen op een ludieke manier worden aangeprijsd, modern vormgegeven compostbakken die in elk interieur passen, producten gemaakt van voedsel (zoals een salontafel van stokbroden) en 3D-geprint voedsel dat op maat en naar vraag aan bijvoorbeeld zorginstellingen kan worden geleverd. ‘Food waste moet iemands mind in kruipen, dan gaat het leven’, gaf Ippel mee.    

Zuidas

Thomas Luttikhold is een bedrijfseconoom die tijdens zijn studie al druk doende was met het probleem van voedselverspilling. Hij besloot er zijn werk van te maken en is de eerste wastewatcher die Nederland rijk is. Een eye opener was dat het bestrijden van voedselverspilling geen elitaire hobby is. ‘In India wordt er veel aan gedaan en bestaat er zelfs een foodwaste app’, vertelde Luttikhold. Met zijn bedrijf Wastewatchers verzamelt hij data, omdat hij gelooft dat kennis van consumentengedrag de manier is om verspilling aan te pakken. ‘Als je als producent voor 99% weet wat je gaat verkopen en wanneer, dan is verspilling verleden tijd omdat je precies genoeg produceert’. Opmerkelijk: zijn bedrijf deed onderzoek op de 10 vierkante km van de Zuidas. Daaruit bleek dat de mensen die daar werken het aan het begin van de week rustig aan doen met de lunch – op maandag een salade en op dinsdag een gezond bruin broodje met avocado – en naarmate de week vordert steeds ongezonder eten tijdens hun lunch.

Lees het verslag in VerpakkingsManagement 10

En zie korte KIDV-flim voor een sfeerimpressie.
(film gemaakt door Heleen Boex)

Reacties

Reactie toevoegen