DS Smith ontwikkelt Direct Box voor Delhaize

DS Smith ontwikkelt Direct Box voor Delhaize

Delhaize België optimaliseerde samen met verpakkingsbedrijf DS Smith het verpakkingsproces om aan de toegenomen vraag van thuisleveringen te kunnen voldoen. Met het introduceren van de nieuwe Direct Box kan de retailer de CO2-uitstoot met meer dan 87 ton verminderen.

Op de hoogte blijven van nieuwe verpakkingsontwikkelingen?

Als gevolg van de Covid-19 pandemie is de vraag naar thuisleveringen in de afgelopen maanden aanmerkelijk toegenomen. Om haar duurzaamheidsdoelstellingen te blijven halen, werkte Delhaize samen met het team van circulaire ontwerpprofessionals van DS Smith. De e-commerceverpakkingen werden opnieuw onder de loep genomen om het volume van de leveringen te beperken. Om tegemoet te komen aan de toenemende vraag werd een automatische doosopzetmachine geïntroduceerd. Hierdoor kon een efficiënte levering aan huizen en winkels in België toch gegarandeerd kon blijven.

Nico Buelens, Project Manager Ecommerce Operations bij de Belgische supermarktketen, legt uit: ‘De nieuwe Direct Box is een innovatieve herbruikbare golfkartonnen tray. Het bevat een ingebouwde versterking op de handgrepen, wat zorgt voor een extra sterke Direct Box.’

DS Smith ontwikkelt Direct Box voor Delhaize

Direct Box van DS Smith

De nieuw ontworpen bezorgverpakking is gemaakt van 100% gerecycled karton, dat ook na gebruik volledig recyclebaar is. Door het herontwerp wordt in totaal 160 ton verpakkingsmateriaal op jaarbasis bespaard. Dit betekent ook dat er 32 minder vrachtwagens nodig zijn in de toeleveringsketen en dat de behoefte aan opslagruimte met meer dan 1.000 pallets wordt verminderd. Dit resulteert in een reductie van 87,2 ton CO2.

DS Smith ontwikkelt Direct Box voor Delhaize. De nieuwe verpakking zorgt o.a. voor minder benodigde vrachtwagens.

‘Om de best mogelijke resultaten op het gebied van duurzaamheid en efficiëntie te bereiken, moeten de verpakkingen en machines bij de klant vanaf de ontwerpfase op elkaar worden afgestemd. Door de toepassing van onze Circulair Design Principles konden we Delhaize ondersteunen om een nieuw systeem te creëren dat duurzaamheid en recyclebaarheid centraal stelt. Het is een lonende uitdaging om oplossingen aan te reiken die bijdragen tot de duurzaamheidsdoelstellingen van onze klanten’, verklaart Filip van Impe, Packaging Machine Expert bij het verpakkingsbedrijf.

Ambitieuze doelstellingen

Beide ondernemingen hebben ambitieuze milieudoelstellingen en het project maakt deel uit van hun individuele strategieën om de impact van verpakkingsmaterialen op de klimaatverandering te verminderen en de CO2-uitstoot in de hele supply chain te verminderen.

 

 

 

 

Artikel delen