CO2 uitstoot van pakketten wordt inzichtelijk

CO2 uitstoot van pakketten wordt inzichtelijk

Webwinkels groeiden het afgelopen jaar fors als gevolg van de coronacrisis. Brancheorganisatie Thuiswinkel.org beleefde daardoor een intensief jaar. Ondanks onstuimige groei van de sector bleef duurzaamheid een speerpunt, vertelt Ellen de Lange. Het programma bewust bezorgd is een van de initiatieven waarmee webwinkels worden ondersteund.


CO2 uitstoot pakketten
Duurzame verzendzak van Wehkamp

CO2 uitstoot pakketten

De focus op duurzaamheid verslapt allerminst. ‘We zijn bezig met een programma Bewust Bezorgd, dat inzicht geeft voor de webwinkel wat de CO2-uitstoot van een pakket is en dat kan de webwinkel weer aan de consument vertellen. Ik zie de aanvragen daarvoor stijgen. We zijn net met de uitrol begonnen en mooie grote spelers in de markt willen meedoen en er op inzetten.’ Het blijft dus top of mind en dat moet volgens de Lange ook wel, als we zien wat er in Europa op ons afkomt op het gebied van circulaire economie. ‘Je mag niet verslappen.’

Minder lucht

Toch wordt er nog steeds veel lucht verpakt en dat is voor niemand voordelig, vindt ook de Lange. ‘Dat er in iedere verpakking wel lucht zit is nauwelijks te voorkomen. Als webwinkel heb je vaak ruim assortiment terwijl je een beperkt aantal formaten doosjes hebt. Je verpakt dus altijd wel lucht. Maar de aandacht ervoor wordt steeds groter en je ziet dat steeds meer grote webwinkels verpakkingsmachines hebben die op maat kunnen snijden. Maar er zijn ook veel kleine webwinkels die zich steeds beter laten voorlichten over dozen op maat. Er zijn steeds meer leveranciers die dozen op maat kunnen leveren en er zijn ook kleine verpakkingsmachines te huur. Meer hulpmiddelen dus voor kleinere webwinkels. In 2018 hebben we een monitor gedaan en toen bleek dat er gemiddeld nog 50% lucht zit in verpakkingen. Dit jaar gaan we weer monitoren en ik verwacht wel dat het aandeel lucht dan minder zal zijn, omdat zoveel grote webwinkels er in geïnvesteerd hebben. Ook de vervoerders gaan steeds meer vragen om een passende verpakking omdat er dan meer producten op rolcontainers en bestelbussen kunnen. Zij moeten ook want binnenkort gaan we naar zero emissie in binnensteden.’


CO2 uitstoot pakketten
De EcoCoolBox van Bunzl won een NL Packaging Award in de categorie Duurzaamheid

In de maart-editie van VerpakkingsManagement vertelt Ellen de Lange van Thuiswinkel.org over de duurzaamheidsambities van de webwinkels.

Bron: 
VerpakkingsManagement