B-Better water CO2-neutraal verpakt

B-Better water CO2-neutraal verpakt

Unilever stapt met B-Better in de markt van waters met een smaakje. De nieuwe frisdrank is niet alleen gezond, maar heeft ook een minimale impact op het milieu. Het duurzaam verpakte product kreeg een CO2-neutraal product label van CO2logic.

De verpakking van het watermerk, waarvan het design is ontworpen door OD, bestaat voor 90% uit plantaardig materiaal. Het gaat om karton met het FSC-label en plastic afkomstig van restsappen uit de houtindustrie. Het product is verkrijgbaar in verschillende varianten: fruitwater en water met toegevoegde vitamines. Met de natuurlijke aroma’s en vitamines enerzijds en de grotere 75cl-verpakking anderzijds wil B-Better consumenten op die manier aanmoedigen om meer water te drinken.

Zo duurzaam mogelijk

B-Better had vanaf het begin al een duidelijk doel: de verpakking moest en zou zo duurzaam mogelijk zijn. Door het gebruik van hernieuwbare grondstoffen is de CO2-uitstoot dan ook 66% lager dan die van een gemiddeld plastic flesje. Dit werd aangetoond door het Institute for Energy and Environmental Research (iFEU) aan de hand van een Levenscyclus Analyse-studie.
‘We wilden meer dan gewoon een duurzame verpakking. We streefden dus bewust naar een CO2-neutraal product, omdat we ook onze verantwoordelijkheid wilden opnemen voor de resterende impact van onze CO2-uitstoot’, zegt Hélène Esser, Brand Manager B-Better.


De B-Better verpakking bestaat voor 90% uit plantaardig materiaal

B-Better 100% CO2-Neutraal

De ambitie om 100% CO2-neutraal te worden was voor B-Better de volgende stap naar milieuvriendelijke consumptie. B-Better berekende allereerst de Product Carbon Footprint, rekening houdend met elke fase in de levenscyclus van het product. Daartoe is een wieg-tot-graf-analyse (“cradle to grave”) uitgevoerd, waarbij rekening is gehouden met alle levenscyclusfasen, van de wieg tot het einde van de levenscyclus. Aan de hand van deze analyse werden verschillende verbeteringen geïdentificeerd om de CO2-uitstoot nu en in de komende jaren verder te verminderen. Het bedrijf ging vervolgens aan de slag om de momenteel niet-reduceerbare CO2-uitstoot te compenseren via een door Gold Standard gecertificeerde klimaatproject in Afrika, dat een positieve bijdrage levert aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de VN.‘We zijn er erg trots op dat we B-Better tot onze CO2-neutraal ambassadeurs mogen rekenen. Het is belangrijk en bemoedigend dat dergelijke merken ook hun klimaatverantwoordelijkheid nemen en zich inzetten voor duurzamere producten’, zegt Antoine Geerinckx, managing founder CO2logic.

Zuiver water in Afrika

B-Better compenseert de eigen CO2-uitstoot door de aanleg van waterputten in Oeganda te financieren. Zo hoeft de lokale bevolking niet langer water uit vervuilde bronnen te halen en dus het niet meer te koken om het te zuiveren, en zo wordt er dus ook minder hout gekapt. Niet alleen zullen honderden gezinnen nu zuiver water voorhanden hebben, wat zowel ontbossing als de uitstoot van broeikasgassen vermindert. Ook draagt het project bij aan het welzijn van de lokale bevolking, door ziektes te voorkomen die het gevolg zijn van vervuild water. Elke fase van het project verkleint de CO2-uitstoot en levert bijkomende voordelen voor de lokale bewoners, in lijn met de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties.

B-Better® zal ook zijn samenwerking met "1% for the Planet" voortzetten, die het al sinds de oprichting van het merk onderhoudt. Dit betekent dat een deel van de winst opnieuw in het milieu wordt geïnvesteerd via plaatselijke verenigingen. In dit geval steunt B-Better® voor het derde jaar "River Clean up", een vereniging die burgers aanmoedigt afval in de straten en rivieren te verzamelen.


De verschillende smaken van B-Better