AIPIA gaat smart packaging standaard opzetten

AIPIA gaat smart packaging standaard opzetten

‘Tussen de verschillende schakels in de supply chain zien wij veel systemen en apparatuur die vaak verschillend werken en communiceren’, zei managing director Eef de Ferrante op het event van AIPIA 18 & 19 november in Amsterdam. ‘Daarom starten we in 2020 met een project met als doel om één standaard voor de hele supply chain te ontwikkelen.’

Het ambitieuze, driejarige project onder de titel ‘Smart Packaging in Intelligent Logistics’ wordt gefinancierd door OpZuid en de Europese Unie en gecoördineerd door Berenschot. Er zullen vijf AIPIA-pilot projecten starten: in de dranken-, food-, heath care-, hightech en farma-branche.
‘Het is een flinke uitdaging’, zegt projectmanager Erik Teunissen van Berenschot. ‘De supply chain genereert enorm veel data. Met blockchain technologie en met AI-analyses kunnen we de supply chain optimaliseren, zodat er minder verlies optreedt en kosten kunnen worden bespaard.’

AIPIA community

Het wereldwijde AIPIA-event, dat voor de achtste keer plaatsvond, was wederom een succes. Met lezingen, pitches en demonstraties op de stands krijgen de internationale bezoekers een goed beeld van wat er speelt binnen deze ‘smart packaging community’. Er vonden diverse lezingen plaats op de beursvloer. Leveranciers op de stands gaven tekst en uitleg over hun NFC-, RFID-, VR-, QR-, nano-technologieën.
Steven Pique van Accenture bijvoorbeeld, gaf een kijkje in de toekomst van Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR). Volgens hem is er momenteel een wildgroei aan AR-bedrijfs-apps op smart phones. Hij verwacht dat web-apps de mobile-apps zullen gaan vervangen in de toekomst.
R&D-manager Tom Lawrie-Fussey gaf het aanwezige AIPIA-publiek tips en trucs voor bedrijven die deze digitale reis willen maken. CDP heeft hier voor een diverse toolkits in huis waarmee bedrijven de waarde van digitaal kunnen ontcijferen en risico’s kunnen verlagen.
‘Met consumententest tools kan je vaak sneller conclusies trekken’, legt Tom Lawrie-Fussey uit. ‘Dat voorkomt dat je een concept helemaal uitwerkt en veel tijd en geld kwijt ben voor ontwikkeling. Uit onderzoek blijk bijvoorbeeld dat 4 van de 10 consumenten binnen drie weken stoppen met het gebruik van een nieuw product.’

 

Artikel delen