Afzet aluminium aerosols stabiel in 2020

Afzet aluminium aerosols stabiel in 2020

Er zijn minder aluminium aerosols verkocht in 2020. Ondanks alle tegenslagen van het crisisjaar 2020 waren de prestaties van de bedrijven die zijn aangesloten bij de International Organization of Aluminium Aerosol Container Manufacturers (AEROBAL) echter nagenoeg stabiel. Ondanks de moeilijke economische omgeving en alle veranderingen op de wereldmarkten als gevolg van de Covid-19-pandemie, daalden de verkopen met slechts 1,7 procent. Met een totale productie van ongeveer 5,7 miljard aluminium spuitbussen bleef de industrie maar iets onder de recordresultaten van de afgelopen jaren. AEROBAL-leden vertegenwoordigen ongeveer 70 procent van alle aluminium spuitbussen die over de hele wereld worden geproduceerd.


aluminium aerosols

Terugkijkend op het pandemiejaar 2020 zei AEROBAL-secretaris-generaal Gregor Spengler: ’Vooral in deze crisissituatie komen de voordelen van aluminium spuitbussen als verpakkingsmateriaal weer tot hun recht. De veiligheid en betrouwbaarheid, gecombineerd met uitstekende functionaliteit en de uitzonderlijk hoge hygiënenormen, hebben hun vruchten afgeworpen.’

Minder deodorant

Maar de pandemie heeft natuurlijk ook zijn sporen nagelaten op de afzetmarkten van aluminium spuitbussen. De lichte daling is niet in de laatste plaats het gevolg van een lagere vraag naar deodorants, de kernmarkt voor aluminium spuitbussen. Maar ook de verkoop van andere persoonlijke verzorgingsartikelen en haarverzorgingsproducten liep terug.

Het waren vooral de mobiliteitsbeperkingen die hun effect hadden.

Het waren vooral de mobiliteitsbeperkingen die hun effect hadden. Omdat consumenten minder onderweg waren en uitgingen, gebruikten ze ook minder producten zoals deodorants en parfums, lichaams-, haarverzorgings- en cosmetische producten. Door de onzekerheid bij consumenten en diverse reisbeperkingen is ook het aantal vakantiereizen drastisch gedaald, wat ook de merkbare afname van de vraag op de markt naar zonnebrandmiddelen en soortgelijke producten verklaart.

Ook groeimarkten voor aerosols

Anderzijds zorgde de specifieke situatie rond Covid-19 voor een merkbare toename van de vraag in bepaalde sectoren, zoals desinfectie- en hygiëneproducten. En naarmate de mobiliteits- en uitgaansbeperkingen ervoor zorgden dat consumenten steeds meer thuis bleven en meer tijd doorbrachten in hun eigen vier muren, nam ook de vraag naar huishoudelijke producten en gelijkaardige toepassingen toe. Maar deze stijgingen konden de lagere vraag op de qua volume dominante markten voor deodorants, lichaams- en haarverzorging echter niet volledig compenseren.

Onzekerheid

Vanwege de nog steeds moeilijke en nauwelijks te voorziene pandemische situatie verwacht AEROBAL-voorzitter Leopold Werdich een aanhoudende volatiele vraag in de eerste helft van 2021: ‘De planningshorizon is extreem kort, de klantvoorspellingen zijn vol onzekerheden en nieuwe projecten worden voorzichtig benaderd. Afhankelik van het vaccinatietemp en mogelijke versoepelingen, zou de vraag in het derde kwartaal kunne stijgen.’

Optimistisch

Op middellange en lange termijn is de AEROBAL-voorzitter optimistisch over de toekomst: “In een samenleving waarin zowel milieuaspecten als gezondheids- en hygiënenormen een steeds belangrijkere rol spelen, zal de aluminium spuitbus zich succesvol onderscheiden en zijn positie verder verstevigen als de verpakking van de toekomst. De uitstekende recycleerbaarheid is darabij een pluspunt.’

Artikel delen