‘World of Labels’: FINAT hertekent de kaart en wijst de weg

De ‘World of Labels’: FINAT hertekent de kaart en wijst de weg naar toekomstig succes

Jules Lejeune geeft in dit artikel meer achtergrondinformatie over de missie en strategie voor FINAT’s jaarlijkse congres. Het heeft een volledige rebranding ondergaan en is omgedoopt tot het European Label Forum. Met dit initiatief wil FINAT de labelindustrie blijven ondersteunen in deze tijden vol uitdagingen en veranderingen voor iedereen in de labelketen.

Van sleeves en in-mould labels tot printed electronics: door de komst van nieuwe technologieën voor productdecoratie heeft ‘een label’ een drastisch andere definitie en functie gekregen in de afgelopen jaren. Maar daarmee vertel ik u niets nieuws. Tegelijkertijd heeft de druktechnologie zich gediversifieerd. Ik denk daarbij vooral aan de rol-op-rol processen die worden gebruikt voor het bedrukken van verpakkingen op hoge snelheden. Die diversificatie heeft nieuwe mogelijkheden gecreëerd: inkten voor haptischeen optische effecten met een toegevoegde waarde, UV- en EB-droging en natuurlijk ook digitale printtechnologieën.

 

Als bedrijf het hoofd bieden aan de uitdagingen van vandaag en morgen

Nu het klantenbestand steeds internationaler kleurt qua merkeigenaren en retailers en social media en online media niet meer weg te denken zijn uit de leefwereld van consumenten, is het voor label converters geen sinecure om het hoofd te bieden aan de uitdagingen die zich stellen. Ze staan onder druk om zich aan te passen aan de veranderde omstandigheden. Als internationale vereniging voor de labelindustrie heeft FINAT de verplichting en verantwoordelijkheid om haar leden zo goed mogelijk te informeren en voor te lichten. Daarom hebben we dit jaar het European Label Forum gelanceerd, kortweg het ELF. Het European Label Forum vervangt ons jaarlijkse congres. Het biedt een platform om meer te weten te komen over best practices in een aantal disciplines die cruciaal zijn om als bedrijf succesvol en winstgevend te zijn in de 21e eeuw.

 

Een succesvolle toekomst veiligstellen

Zowel in Europa als daarbuiten heeft de labelindustrie haar ontstaan te danken aan het succes van het zelfklevende etiket, in de jaren 1970 gebruikt als populair alternatief voor natlijmetiketten. Het feit dat daaruit talrijke ondernemende etikettendrukkerijen zijn ontsproten, is een van de mooie succesverhalen in de verpakkingswereld. Maar door de tsunami van veranderingen, die impact hebben op iedereen in onze industrie, volstaat het niet langer om één imagingtechnologie, één soort verpakkingen of één reeks materialen te kennen en te beheersen. Daar komt nog bij dat merkeigenaren steeds meer speciale uitvoeringen van verpakkingen en etiketten eisen ter ondersteuning van hun steeds ambitieuzere campagnes om klanten aan te trekken en te binden aan hun producten met het oog op klantenloyaliteit.

 

Daarom biedt FINAT het senior management van haar leden – zowel label converters als directe en indirecte leveranciers – met het European Label Forum een platform dat ontworpen is om de belangrijkste transformaties die de industrie hervormen, in kaart te brengen. En dat op een manier die een succesvolle toekomst zal veiligstellen voor onze industrie zal veiligstellen. Daar ben ik van overtuigd.

Toonaangevende keynotesprekers van over de hele wereld

 

Op het European Label Forum brengen we een aantal keynotesprekers bijeen. Allemaal hebben zij een waardevolle boodschap te vertellen voor onze industrie.

Na de opening van het evenement door FINAT President Kurt Walker wordt de eerste keynotesessie gegeven door de Deense ondernemer, bedrijfsadviseur en bestsellerauteur Rasmus Anksersen. Hij zal enerzijds worstcaseverhalen delen van wereldwijd toonaangevende bedrijven die op hun lauweren gingen rusten, en anderzijds best practices van bedrijven die erin geslaagd zijn om niet in die valkuil te trappen en alert te blijven. Na zijn presentatie volgt Ramses Dingenouts (NL) van Heineken, die het succesverhaal brengt van hoe een merk van wereldklasse erin geslaagd is om zichzelf opnieuw uit te vinden met behulp van innovatieve verpakkingen en labelontwerpen. De laatste keynotespreker is Gordon Crichton (Verenigd Koninkrijk). Hij zal uitleggen hoe u kunt innoveren met uw strategische klanten en waarom FMCG-spelers tot het besef zijn gekomen dat de meeste innovaties te danken zijn aan betere relaties met strategische leveranciers.

Voor de eerste keynotesessie op de tweede dag van de conferentie ben ik vereerd het woord te mogen geven aan Herman Van Rompuy, voormalig Belgisch premier en voormalig voorzitter van de Europese Raad. Gezien de geglobaliseerde economische omgeving, die wordt gekenmerkt door nationale prioriteiten, culturele diversiteit, taalbarrières en diverse onderliggende socio-economische factoren, zal het erg interessant zijn om te leren uit de ervaring die hij heeft opgedaan op het geopolitieke toneel.

 

Focus op prioriteiten voor bedrijven

Zoals ik eerder al vermeldde, staan label converters onder druk om zich aan te passen aan de veranderende omstandigheden. Samen met hun leveranciers streven ze ernaar om uit te groeien van kleine en middelgrote gespecialiseerde drukkerijen tot experts die meerdere technologieën beheersen. Het European Label Forum biedt het fundament om een dynamische bedrijfsstrategie uit te bouwen voor winstgevende, succesvolle, groeiende etikettendrukactiviteiten.

Nieuw op dit evenement zijn de drie parallelprogramma’s waaruit deelnemers kunnen kiezen. Ze komen tegemoet aan verschillende prioriteiten van bedrijven: sales and marketing, manufacturing and technology en management and corporate affairs. En dat alles in de specifieke context van etiketten en verpakkingen. Experts uit verschillende domeinen zullen het hebben over een breed scala aan onderwerpen: de toekomst van de detailhandel in het licht van de opmars van e-commerce, de focus op labelontwerp als verkoopinstrument in de huidige markt, en de uitdagingen en kansen van 3D-printen (ook wel ‘de derde industriële revolutie’ genoemd), om er maar een paar te noemen. Er zal ook een zeer interactieve workshop over lean manufacturing zijn, waar deelnemers kennismaken met de principes van lean management en hoe deze de etikettendrukindustrie kunnen helpen.

Een belangrijk kenmerk van onze industrie zijn de talrijke familiebedrijven. De behoefte aan goed gemanagede opvolgingsplanning is dan ook van cruciaal belang. Je bedrijf verkopen wanneer de tijd rijp is: ook dat is een cruciaal element in familiebedrijven. Beide onderwerpen zullen aan bod komen in het gevarieerde programma van het European Label Forum.

 

FINAT – bron van informatie

Er zal ook een exclusieve preview te zien zijn van de derde editie van FINAT RADAR, het nieuwe gedetailleerde halfjaarlijkse marktoverzicht van onze vereniging. FINAT RADAR is slechts één van de up-to-date kennis- en informatiebronnen die FINAT vandaag beschikbaar stelt aan haar leden. Ter herinnering, de FINAT-diensten omvatten ook initiatieven zoals ons tweejaarlijkse Technical Seminar; onze zeer actieve Young Managers Club; onze recycling- en EU-lobby-initiatieven; industriestandaardpublicaties; educatieve series; en de jaarlijkse FINAT Labelling Competition, waar velen van u al aan hebben deelgenomen en zijn bekroond.

 

Een niet te missen evenement voor de labelindustrie

 

Kortom, deze nieuwe gedetailleerde business briefing heeft veel te bieden. Het European Label Forum vindt plaats in Amsterdam. Dankzij die ideale locatie hebben we al een recordaantal inschrijvingen voor het evenement. Deelnemers zullen ter plaatse ook de complementaire beurs kunnen bezoeken en er zullen uitgebreide zakelijke en sociale netwerkmogelijkheden zijn.

 

Onze industrie kent talrijke en uiteenlopende disciplines. Als tweede generatie in het FINAT Secretariat (velen onder u zullen zich mijn vader herinneren, Mans, die een aantal jaren in de vereniging actief is geweest), nodig ik graag alle ondernemers in onze industrie uit om de krachten te bundelen en mee een route uit te stippelen om in te spelen op de behoeften van merkeigenaren en hun klanten op het gebied van productidentificatie en een succesvolle toekomst voor onze industrie veilig te stellen.

 

 

Het FINAT European Label Forum vindt plaats van 11 tot en met 13 juni 2015 in het Mövenpick Hotel, Amsterdam, Nederland. Alle details over het Forum, de sprekers, het volledige programma, inschrijving en praktische zaken, zijn beschikbaar op de website www.europeanlabelforum.com.

 

 Jules Lejeune, Managing Director, FINAT

 

Tags (taxonomy): 

Reacties

Reactie toevoegen