‘Meer verzendverpakkingen op Moederdag’

Het zal niemand ontgaan zijn: e-commerce is ‘booming business’. Met heel wat uitdagingen voor de verpakkingsindustrie. Isabel Rocher, hoofd van de e-commerce solutions, vertelt hoe DS Smith voorop blijft lopen in de e-commerce revolutie en in het bijzonder: hoe we omgaan met piekmomenten zoals de naderende Moederdag.

‘Dit jaar verwachten we dat Britse consumenten zo'n £ 1,4 miljard spenderen aan kaartjes, bloemen, geschenken en services voor Moederdag. Hiermee is dit evenement nog belangrijker voor de retail dan Valentijnsdag en Vaderdag,’ vertelt Rocher. ‘Uiteraard verdienen ook e-retailers goed aan de verkoop voor deze speciale dag. In de categorie 'bloemen en geschenken' was de dagelijkse online verkoop in maart 70 procent hoger dan in januari en februari. Consumenten pakken dus flink uit om hun moeder in het zonnetje te zetten.

De consumenten kochten hun geschenken voor Moederdag in het verleden een week vooraf. In 2014 waren de piekdagen voor de verkoop nog vijf dagen voor Moederdag en zelfs nog de dag ervoor. E-commerce heeft ervoor gezorgd dat de piekperiode voor de verkoop nu veel dichter bij de dag zelf ligt. Dit betekent dat online shoppers massaal gebruikmaakten van de snellere levermethoden en 'click and collect'.
Naarmate deze trend doorgaat en veel consumenten op het laatste moment iets bestellen, staat er veel druk op e-retailers om goed voorbereid te zijn op de drukte en de bestellingen tegen een ongeëvenaarde snelheid te leveren. Dit stelt ook hoge eisen aan de verpakking. DS Smith beschikt over een testcentrum om tot een ultiem verpakkingsontwerp te komen.

De e-commerce revolutie zal alleen nog maar groter worden. De verpakkingsindustrie krijgt hierdoor te maken met een onoverkomelijke tegenstelling: hoe eenvoudiger de online koopervaring voor de klant, hoe complexer de eisen voor de supply chain. Moederdag kan een drukke tijd zijn voor e-retailers, maar als ze een uitzonderlijke service leveren worden ze daarvoor rijkelijk beloond.

www.dssmith.com

Reacties

Reactie toevoegen