Mirjam Snel: ‘Met pieken en dalen leer je omgaan’

In de rubriek ZZPack’er vertellen mensen uit de verpakkingsbranche over hun beweegredenen om zzp’er te worden en hoe ze dat ervaren. Aflevering 3: Mirjam Snel (43), sinds 2002 zelfstandig met haar bureau  SNeL Ondersteuning in verpakkingsontwikkeling.

‘Ik wilde altijd al voor mezelf beginnen. Als dochter van een dierenarts zag ik de vrijheid en variatie die eigen ondernemers hebben wel zitten. Mijn vader kwam bij maneges, boerderijen en zelfs de dierentuin in Wassenaar had hij als klant. Fantastisch, die afwisseling.’
Na haar studie Industrieel Product Ontwerpen aan de Haagse Hogeschool nam Snel zich voor om eerst minstens vijf jaar ontwikkelervaring op te doen, voordat zij een eigen bedrijf zou starten. Na assistent onderzoeker bij de Universiteit Wageningen, opleidingscoördinator NVC en packaging developer bij Friesche Vlag werd de stap naar zzp’er in 2002 gezet.

Specialiteit
Vooral verpakkingsoptimalisatie en –ontwikkeling zijn haar specialiteiten. Voor Mora bijvoorbeeld, ontwikkelde Snel het opvallende vouwdoosje voor de Happas ovensnacks met groente. ‘Het Happas-doosje bevat op een van de hoeken een curve die je ook bij sommige melkpakken ziet. Ondanks de afwijkende vorm waren er geen aanpassingen aan de afvullijn nodig.’
Snel ontwikkelde verder diverse verpakkingen voor MKB-bedrijven en lokale producenten zoals Ko Kalf, Umami en New Originals. ‘Door sleeves, wikkels of labels toe te passen in combinatie met een standaard zakje of doosje, kun je tegen lage kosten toch iets klantspecifieks neerzetten.’
Met haar site www.cutterguides.eu biedt Snel nog een andere dienst; technische werktekeningen voor grafisch ontwerpers van verpakkingen. Ze heeft hiervoor een 2D-framewerk ontwikkeld, waardoor de designers in het verpakkingsontwerp onder andere automatisch rekening houden met seal-gebieden, tekstvlakken en barcodes.

Voor- en nadelen
Het nadeel van projectmatig werken is volgens Snel dat ze geen interimklussen kan aannemen. ‘De interimopdrachten zijn vaak voor minimaal vier dagen en vaak ook ver van huis. Ik wil mijn bestaande klanten de service bieden die ze van mij gewend zijn. Interim en projectmatig werken is niet te combineren. Daarnaast houdt ik graag voldoende tijd vrij voor mijn gezin met opgroeiende kinderen.’
Het voordeel van thuis werken is wel dat je altijd lekkere koffie kunt zetten voor jezelf, grapt Snel. Maar zij mist de aanwezigheid van collega’s wel een beetje. ‘Je kunt niet sparren met collega’s. Daarom overleg ik regelmatig met collega-zzp’ers, met mijn grafisch vormgever en met mijn echtgenoot als die thuis werkt.’

Paniek
Als ze net is begonnen als zzp’er en de eerste week zonder betaald werk breekt aan, raakt ze een beetje in paniek. Maar dat gaat vanzelf over, vertelt ze. ‘Je hebt nu eenmaal te maken met pieken en dalen. Inmiddels weet ik dat potentiele opdrachtgevers zich altijd tegelijk melden en dat veel, maar gelukkig niet alle opdrachten door gaan. Ik houd steeds weer een paar mooie klussen over. Je moet jezelf afleren dat je van negen tot vijf werkt. Soms maak je ook dagen van 12 uur; dan zal je ergens in zo’n week gas terug moeten nemen.’
De momenten dat het rustig is, moet je van genieten. ‘Ik doe dan vaak de klusjes waar ik niet aan toe kom, zoals de administratie of dingen in huis. Ook kun je dan eigen projecten starten; zo heb ik nu een project lopen om het folietje om u-rietjes op de kleine sappakjes composteerbaar te maken. In stille periodes is het ook zaak om te netweken. Ga naar beurzen, wees actief binnen clubs, zoals de VNV, of geef bijvoorbeeld je input bij subsidieprojecten.’
Willem & Drees, Ecover of Tony Chocolonely zijn merken waar Mirjam Snel eventueel ooit weer voor in vaste dienst zou willen gaan werken. ‘Het moet wel een heel leuk, betrokken bedrijf zijn, wil ik die stap maken. Het moet een bedrijf zijn dat veel afwisseling biedt en vooral mooie producten maakt. Daar ontwikkel ik met veel liefde passende verpakkingen voor.’

www.verpakkingsontwikkeling.nl

https://www.linkedin.com/in/mirjam-snel-8694115/