Koffieverpakking PLUS alu vrij

Koffieverpakking PLUS alu vrij

PLUS maakt haar flexibele koffieverpakkingen aluminium vrij. Een klein deel van de koffiecups blijft wel van aluminium. ‘Dit komt ten goede komt aan de kwaliteit’, meldt de retailer. ‘Aluminium cups houden koffie langer houdbaar, het blijft verser en loopt beter door in het apparaat.’

PLUS heeft haar huismerk koffie assortiment in filter-, pads, cups, capsules en bonen vernieuwd. Naast de restyling en toevoeging van de nieuwe koffieproducten heeft de super haar huismerk koffieverpakkingen ook verduurzaamd. Het aluminium is uit de verpakkingen van de PLUS koffiebonen en filterkoffie gehaald. De lege verpakkingen kunnen daardoor bij het plastic afval en gerecycled worden. Deze stap sluit aan bij het verpakkingsbeleid van PLUS. 
PLUS introduceert tegelijkertijd een premiumlijn koffiebonen Intenso en Origins. Deze koffiebonen zijn slow roasted, dit betekent dat de koffie langzaam gebrand wordt. Doordat het proces van branden langer duurt, krijgen de aroma’s en smaken in de koffiebonen meer tijd om vrij te komen.

Alu cups

De Nespresso compatible koffiecups zijn volgen PLUS sterk in kwaliteit verbeterd door onder andere de inhoud per cupje tot 13% te verhogen. Er is nu ook een lijn met aluminium koffiecups verkrijgbaar. PLUS legt uit waarom bij deze toplijn wél aluminium wordt gebruikt: ‘Nespresso heeft de toon gezet met de aluminium capsule. Koffie blijft hierin langer vers, maar bovenal werkt dit materiaal het beste n het Nespresso apparaat. Tot 2018 had Nespresso echter patent op de aluminium capsule en hebben partijen gekeken naar de best mogelijke capsule, welke werkt in het Nespresso apparaat. Dit was de plastic variant, echter met toch helaas de nodige beperkingen. De plastic cups zijn minder goed te perforeren, lekken sneller of de capsule past niet goed. Nu het patent vervallen is, zien we een sterke ontwikkeling naar aluminium capsules. Perla (huismerk AH) heeft er bijvoorbeeld voor gekozen om alle capsules aluminium te maken. Omdat dit in alle opzichten ten goede komt aan de kwaliteit. Dit staat natuurlijk los van smaak, want iedere retailer gebruikt een eigen blend.’
PLUS onderkent dat de keuze voor aluminium impact heeft op het milieu zo lang er geen retoursysteem enrecycling systeem is. ‘Wij onderzoeken de mogelijkheden en houden op dit moment de stroom aluminium caspules klein. Alleen onze toplijn bestaat uit aluminium capsules.’

Nieuw design

Het nieuwe verpakkingsdesign is afkomstig van het designbureau Brandnew. Hierin staat het product centraal en is de retailer afgestapt van de herkenbare groene balk met PLUS logo. Het design onderstreept de ‘Goed Eten-belofte’. Verder bevat iedere koffieverpakking een smaaksterktemeter waardoor klanten gemakkelijker hun koffiekeuze kunnen maken.
PLUS gaat al haar 4.500 huismerkproducten voorzien van een nieuwe verpakking. De eerste producten met nieuwe verpakking liggen al in de winkels. De supermarktorganisatie streeft ernaar binnen 4 jaar alle 4.500 verpakkingen aangepast te hebben. ‘De verpakking prikkelt de zintuigen waardoor men het afgebakken brood ruikt, de lekkere maaltijd proeft en echt zin krijgt in het product’, aldus de retailer

Goed Eten

‘Ik ben trots op ons nieuwe PLUS huismerk koffie assortiment, omdat we onze klanten hiermee nog beter kunnen voorzien van goede en bovendien betaalbare koffie’, zegt Reinie Cazant, Brandmanager bij PLUS. ‘Juist in deze tijd zie je een enorm gestegen thuisconsumptie in koffie en een hogere vraag naar grootverpakkingen, dus we komen op het goede moment. Bovendien werd het tijd voor een nieuwe verpakking. PLUS staat voor Goed Eten en juist dát willen we laten zien met onze nieuwe verpakkingen. Daarom hebben we het product zelf centraal gezet- zonder poespas. De komende tijd gaan we nog veel meer PLUS huismerkverpakkingen voorzien van een nieuw jasje. Bij PLUS koop je de allerlekkerste en meest verantwoorde koffie voor elk moment van de dag. Je ruikt het, je proeft het, je krijgt er zin in!’

Artikel delen