'Intelligente' verpakking helpt tegen verspilling

Andrew Manly van de Active & Intelligent Packaging Industry Association (AIPIA) meent dat het gebruik van de nieuwste actieve en intelligente verpakkingstechnologie de strijd tegen voedselverspilling succesvoller zal maken.

Er zijn al veel bedrijven die actieve en intelligente verpakkingen ontwikkelen en produceren om de houdbaarheid te verlengen en de conditie van levensmiddelen in de Supply Chain te monitoren en die ook een grote invloed hebben op een ander belangrijk en actueel thema, voedselveiligheid. De investeringen aan de kant van de eindgebruiker gaan langzamer, maar nemen toe nu zowel de milieu- als de economische voordelen steeds duidelijker worden.

Actieve verpakkingsproducten

Het merendeel van de verpakkingen die voedselverspilling bestrijden, valt in de categorie actieve verpakkingen. Gaswegvangers, antimicrobiële middelen, tijd-temperatuurindicatoren, conditiemonitors, evenals nieuwe versies van de meer bekende producten zoals MAP-verpakkingen en barrièrefilms (sommige met behulp van nanotechnologie).Intelligente verpakkingscomponenten (zoals RFID tags, sensoren en gedrukte elektronica) voegen daar functionaliteit aan toe door bijvoorbeeld het volgen van een product in de keten en temperatuurbewaking, alsmede het vastleggen en de opslag en overdracht van die data naar de verschillende betrokkenen in de supply chain.
Verschillende bedrijven hebben de markt met succes betreden met een verscheidenheid aan oplossingen voor alle disciplines op het gebied van actief en intelligent verpakken. Bovendien gebeurt er heel veel op het gebied van onderzoek en ontwikkeling en is er sinds 2014 veel geïnvesteerd in aanbieders van actieve en intelligente verpakkingsoplossingen. Dat betekent dat investeerders vertrouwen hebben in deze technologieën.

Producenten

Bedrijven die al actieve en intelligente verpakkingen of componenten verkopen, zijn onder meer Multisorb en EMCO (vocht-, gas- en geur dempers); Cellresin en FoodFreshnessTechnology (ethyleen-wegvangers); UWI, Insignia en Keep-it (conditie-monitoring), Symphony Milieu (antimicrobiële FIMS) en Temptime en Infratab (tijd- en temperatuurindicatoren).
Maar zij representeren slechts een klein percentage van de bedrijven die al effectieve - en kosteneffectieve - oplossingen bieden. Onder de leden van AIPIA zijn al veel meer bedrijven bezig met het ontwikkelen van nieuwe ideeën of op zoek naar commerciële partners. Zomaar twee voorbeelden.

Bedorven fruit ruiken

VTT, een toonaangevend onderzoek- en technologiebedrijf in Scandinavië, heeft een sensor ontwikkeld die ethanol in de kopruimte van voedselpakketten detecteert. Ethanol wordt naast kooldioxide beschouwd als de belangrijkste vluchtige bederfmetaboliet in vers gesneden fruit.

Het signaal van de sensor, die deel uitmaakt van een RFID-tag, wordt van de verpakking naar de klant verzonden door een lezer, en de gegevens worden vervolgens digitaal opgeslagen in een server op afstand die draadloos leesbaar is, onder andere via een mobiele telefoon. Zowel de sensor als de RFID-tag kan met behulp van standaard druktechnieken worden aangebracht in een etiket – en dus op de verpakking – waardoor de prijs van de sensor laag genoeg is voor gebruik in de food-sector, zegt VTT.

Glad is goed

Een andere kijk op de conditiemonitor en wederom een eenvoudige oplossing is Bump Mark, een bio-actief etiket dat met behulp van gelatine het bederfproces van voedsel modelleert. Industrieel ontwerper Solveiga Pakstaite creëerde het systeem waarmee de conditie van het voedsel in de verpakking bekend wordt, simpelweg door met de vinger over het label te vegen. Als het glad is, dan is de inhoud nog steeds goed. Maar als de gelatine afbreekt en vloeibaar wordt (in dezelfde mate als het voedsel op basis van eiwitten in de verpakking), zijn plastic hobbels in het etiket voelbaar en weet de consument dat hij moet voorzichtig moet zijn.

Op natuurlijke wijze

Interessant is dat er een hele subgroep is van onderzoeken en producten voor verlenging van de levensduur en het behoud van het product, op basis van natuurlijke ingrediënten. Voorbeelden van dergelijke producten zijn BeeWraP, gemaakt van natuurlijke ingrediënten, waaronder was, en Pullulan, een antimicrobiële, eetbare huid voor verwerkte vleesproducten.

Toekomstperspectief

Helaas zijn retailers en producenten van levensmiddelen notoir traag als het gaat om acceptatie van nieuwe technologieën, met name in de verpakking. Sommige experts denken zelfs dat alleen wet- en regelgeving zal werken om deze bedrijven te dwingen nieuwe ideeën en producten toe te passen.
Met een stijging van zestig procent van de wereldwijde vraag naar voedsel in 2050 moet er iets gebeuren. Justin Sherrard, wereldwijde analist bij Rabobank afdeling Food & Agribusiness afdeling zegt: ‘De dingen blijven doen zoals we het altijd deden, is geen optie. De sector is te voorzichtig en moet nieuwe technologieën omarmen en de noodzaak tot verandering erkennen.’

www.aipia.info