Geert Jan Veelen: Je eindresultaat is de beste marketing

In de rubriek ZZPack’er vertellen mensen uit de verpakkingsbranche over hun beweegredenen om zzp’er te worden en hoe ze dat ervaren. Aflevering 4: Geert Jan van Veelen (38), sinds 2008 zelfstandig met zijn bureau Van Veelen Design.

‘Het vak van een ZZP’er is topsport’, meent Geert Jan van Veelen. ‘Fit zijn is essentieel. Je kunt je niet permitteren ziek te zijn. Soms maak je lange dagen en je wilt natuurlijk dat jouw klant tevreden is en dat hij het beste eindresultaat krijgt wat je kan bieden. En je doet het ook voor jezelf. Het is gewoon ontzettend leuk om een mooi product neer te zetten.’
De van oorsprong industrieel ontwerper leeft daarom gezond, vertelt hij. Fietst veel en doet aan windsurfen. Tijdens zijn tochten op het water verbaast hij zich over al het afval dat er drijft. ‘Ik ben erg begaan met het milieu en als ik dan al dat kunststof zie drijven, denk ik: dat moet anders kunnen. Verpakte maaltijden bijvoorbeeld, kun je volgens mij veel slimmer samenstellen, waardoor er minder verpakkingsmateriaal nodig is.’

Fietsonderdelen
Van Veelen startte zijn carrière bij fietsfabrikant Union, waar hij fietsonderdelen, frames en de bijbehorende verpakkingen ontwikkelde. Dat triggerde hem om zich meer te richten op verpakken. ‘Het verpakkingsvak greep mij. Het zijn vaak snelle projecten, waar veel bij komt kijken. Je kunt de verpakking niet los zien van het product. De ideale situatie is dat de productontwerper de verpakking meeneemt in het ontwerptraject.’
Zo bedacht Van Veelen voor een verpakking van handvatten een klein kartonnen stuur, dat als een blister met Eurosleuf aan het verkooprek kan worden gehangen.

Diversiteit
In 2008 werd Geert Jan van Veelen zelfstandig professional. ‘Daardoor kreeg ik meer diversiteit: van Hollandse haringbakjes tot Taiwanese radio’s. Daarnaast is het interessant om verschillende materialen zo duurzaam mogelijk in te zetten. Voor een grote pizzaketen werk ik momenteel aan een duurzame bezorgdoos. Het idee is dat dit ook een bewaardoos wordt, zodat de consument hem niet gelijk weggooit. Dat is ook duurzaamheid. Met kwalitatief betere materialen verduurzaam je de verpakking.’

Overstap
Twee jaar terug maakte Van Veelen de bewuste keuze om zich nog meer op verpakkingen te richten. ‘Het duurde even voordat het bekend was in de markt en vorig jaar heb ik diverse rustige periodes gekend, maar nu is het enorm druk.’ De ontwerper doet weinig aan promotie en zijn website is een ondergeschoven kindje, bekent hij. ‘Mijn producten zijn mijn visitekaartje. Als producenten complimenten krijgen op het door jou ontworpen product of vragen krijgen wie het heeft ontworpen, dan krijg je vanzelf de promotie die je graag wilt. Je eindresultaat is je beste marketing.’

Naar buiten
‘Ik vind nog te veel voordelen aan het freelancen’, antwoordt Van Veelen op de vraag of hij ooit nog in vaste dienst wil treden. ‘Ze moet mij dan wel een heel goed voorstel doen. De vrijheid en het gemak waarmee je werk en privé kunt combineren, bevalt mij goed.’ Die vrijheid heeft hij ook nodig om zijn creativiteit te voeden. ‘Veel ontwerpers blijven achter hun computer zitten en surfen het internet af op zoek naar ideeën. Dat kan natuurlijk ook, maar ik adviseer om regelmatig naar buiten te gaan. Neem foto’s en kijk hoe consumenten producten gebruiken of maaltijden bereiden in de keuken. Daar kan je veel van leren en het voedt je creativiteit. Kortom, laat je inspireren door de mooie dingen die je ziet in winkels, op beurzen of gewoon buiten op straat.’

www.vanveelendesign.nl