Milieuvriendelijk verpakkingsontwerp voor wasmiddelen

Milieuvriendelijk verpakkingsontwerp voor wasmiddelen

Packadore Collective’ zoekt met het innovatieve design ‘White is the new green’ naar milieuvriendelijke en duurzame verpakkingsoplossingen die gebruikmaken van minder materiaal.

Alle wasmiddelmerken werden van oudsher verkocht in grote kartonnen dozen met poeder. En hoewel deze verpakkingsvorm nog altijd veel gebruikt wordt, is de voorkeur van consumenten de afgelopen jaren steeds meer uitgegaan naar gels en pods. Dit leidde tot een toename van de hoeveelheid plastic verpakkingsmateriaal, zowel nieuw als gerecycled.

Verpakkingsontwerp van karton

Karton kan veelvuldig hergebruikt worden en de milieukosten zijn relatief laag: het kan zeven tot acht keer gerecycled worden voordat het ongeschikt is en zijn waarde verliest. Echter, door karton en papier te bedrukken met inkt gaan de duurzame voordelen van karton grotendeels verloren.


Het innovatieve conceptuele verpakkingsontwerp ‘White is the new green’ komt met een kartonnen verpakking zonder inkt. In plaats daarvan is het bedrukt met reliëf (gepreegd) om de merkcommunicatie te handhaven en het duurzame profiel van het merk te versterken. Stansen en pregen zijn onderdeel van hetzelfde proces in de productie. Er zijn dus geen extra stappen of handelingen nodig om de opstelling van de machines te veranderen.

Neurowetenschappelijk onderzoek

Het collectief besloot nog een stap verder te gaan in het kader van consumentgerichte neurowetenschappelijke onderzoek. Daarbij werd de invloed en het effect de duurzame verpakkingsontwerpen vergeleken met het verpakkingsontwerp van Omo, dat diende als benchmark.

Door middel van MRI-scans werd de hersenactiviteit van 24 respondenten gemeten die drie verschillende verpakkingsoplossingen te zien kregen. Een reeks emotionele reacties die een rol spelen bij koopintenties werd geanalyseerd: positieve gevoelens zoals verlangen, verwachting en vertrouwen, maar ook negatieve emoties zoals angst, afkeer en irritatie.



Duurzame kansen verpakkingsontwerp

De emotionele reacties op het verpakkingsontwerp van Omo werden vergeleken met de reacties op een bruin en een wit verpakkingsconcept van het Packadore Collective. Daaruit bleek dat de percepties van waarde, verlangen en relevantie op een vergelijkbaar hoog niveau blijven met de milieuvriendelijkere concepten. Het witte verpakkingsontwerp veroorzaakt een hersenpatroon dat sterke gelijkenis vertoont met het patroon bij de benchmark. Dit duidt op kansen om meer te doen voor duurzaamheid.

De onderzoeksresultaten van Packadore Collective tonen aan dat gevestigde merken ook innovatieve stappen met vertrouwen kunnen nemen. Door gebruik te maken van bestaande herkenbare elementen en door de verpakking te verduurzamen, kunnen merken als Omo evolueren om duurzamere en aantrekkelijke verpakkingsoplossingen te bieden waarbij ze hun marktpositie behouden.

Deze exercitie met dit innovatieve designconcept is op eigen initiatief uitgevoerd door Packadore Collective en is niet representatief voor een onderzoek in opdracht van Unilever, de merkeigenaar van Omo.