Digitaaldruk etiketten snel groeiend segment

In deze themarubriek vindt al informatie over de HP Indigo WS4500, maar begin 2009 werd de WS6000 geïntroduceerd. Om de jongste telg uit de digitale printerfamilie te demonstreren, hield HP in het voorjaar van 2009 een  'seeing is believing' VIP-event in Barcelona.

 

Natuurlijk is de ontwikkeling van deze digitale pers niet over één nacht ijs gegaan. Alon Bar-Shany, vice-president van HP Indigo, vertelde over de digitale weg die HP heeft  bewandeld: 'Op Drupa 2008 presenteerden wij voor het eerst een digitaal kleurenportfolio. Als we naar de Drupa's kijken, van 1995 tot 2008, dan waren er in 1995 nog heel weinig geprinte pagina's en in 2008 al 10 miljard geprinte pagina's. Dit is een groei van 35% per jaar. Naast deze positieve trends, zitten we natuurlijk wel in een crisis. De digitale divisie groeit wel, maar trager door de recessie. Toch is de digitale industrie één van de weinige segmenten die voorlopig blijft groeien. In 2008 telde de industrie 985 digitale etikettenpersen en in 2007 waren dit er nog 787.'

 

Toekomst

Volgens Bar-Shany heeft de bevolkingsgroei invloed op alles wat je maar kunt bedenken. In 2010 zullen zeven miljard mensen op aarde rondlopen. 'Er gaat nu rond de 600 miljard dollar om in de printindustrie. Azië is nu al de op één na grootste markt. China zal in de periode 2007-2012 een groei van 39% doormaken, terwijl de Verenigde Staten de groei over dezelfde periode zullen zien dalen met -2%.  In Australië, Japan en de VS zal de printindustrie teruglopen, terwijl het in Azië juist gaat stijgen.' Bar-Shany voorziet verder dat de manier waarop wordt gedrukt, zal veranderen. 'In 2012 zullen digitaal drukken en web-offset drukken de 'grootste' segmenten in de grafische industrie zijn', zo zei hij.  

 

Waarom de WS6000?

Door verpakkingsetiketten digitaal te drukken kunnen er gemakkelijk unieke codes en anti-namaak elementen op het etiket worden aangebracht. Karsten Knudsen, CEO EskoArtwork: 'In 2016 zullen naar verwachting 100 miljard pagina's voor consumenten worden gedrukt, waarvan 20% etiketten zijn. Er zijn verschillende fases bij het drukken van verpakkingen, maar het begint allemaal met kleur. Consistentie is hierbij het belangrijkste, met het Coca-Cola rood als klassiek voorbeeld. Color Management is de sleutel tot het succesvol verplaatsen van conventioneel drukken naar digitaal drukken van opdrachten.'

Volgens HP is de vraag naar kleine en middelgrote oplagen het gevolg van diverse trends, zoals een veranderende voorkeur van consumenten, waardoor voortdurend nieuwe producten nodig zijn met opvallende etiketten. Daarnaast verwachten merkeigenaren een kortere time-to-market. Ook is er een sterke gerichtheid op specifieke doelgroepen, snelle veranderingen en differentiatie in een laat stadium. Dit zijn weer concurrentievoordelen.

De drukpers heeft een doorvoersnelheid van 30 meter per minuut bij vierkleuren jobs en produceert 90.000 m2, of 300.000 strekkende meter per maand (bij normale werkdagen).

 

 

Label Business Analysis

De WS6000 is volgens HP een kosteneffectieve oplossing, geschikt voor de productie van etiketten en verpakkingen in middelgrote oplagen. De totale productiekosten voor het drukken van opdrachten tot 4000 strekkende meter zijn lager dan die van de conventionele technologie. Om het voor ondernemers gemakkelijk te maken, ontwikkelde HP een Label Business Analysis (LBA). Hiermee kan worden uitgerekend wat de kansen zijn om een nieuwe markt te creëren voor het drukken van etiketten. HP heeft de LBA zowel op een conventionele druktechniek als op de HP Indigo WS6000 getest. Hier kwam uit dat 85% van alle printjobs kleiner zijn dan 4.000 strekkende meter, 346 van de 648 geteste jobs doen het beter op de digitale pers en de kostenbesparing was gemiddeld 223 euro per job. De gemiddelde tijdsbesparing was 92 minuten per job. HP geeft klanten een gratis consult en training met betrekking tot de LBA.

 

In de praktijk

Uiteraard zorgde HP dat enkele ervaringsdeskundigen over hun ervaring met de nieuwe drukpers vertellen. Tijdens het event waren dat Cees Schouten van Geostick, Roger Gehrke van Rako (Duitsland), Jay Dollries van Innovative Labeling Solutions (USA), Peter Overbeek van Eshuis en Jean-Jacques Combemorel van Stratus Martin (Frankrijk).

De snelheid en de repeatlengte van de WS6000 zijn twee keer zo snel als die van de WS4500.

Volgens het panel reduceert de digitale drukpers het aantal klikken. Het foliedrukken is aanzienlijk verbeterd. Andere geluiden van het panel:de WS4500 blijft kleine opdrachten draaien, de grote opdrachten gaan naar de WS6000. Klanten kochten voorheen grote partijen etiketten in want dat was goedkoper. Maar dit moet ook opgeslagen worden. Nu worden de partijen steeds kleiner en hoeven er geen grote voorraden te worden behouden.

 

De WS6000 in cijfers
Printsnelheid: 30 meter per minuut in vier kleuren, 60 meter per minuut in één of twee kleuren.

Beeldkwaliteit: 812 en 1219 dpi bij de 8-bits. 2438x2438 adresseerbaar HDI (High Definition Image).

Beeldformaat: 317 x 980 mm.

Materiaal: zelfklevende etiketten, film en vouwkarton

Materiaaldikte: 12-450 micron.

Afmetingen pers: 6010 mm breed, 3833 mm diep, 2090 mm hoog.

 

De WS6000  beschikt over diverse milieu-ontlastende en kostenverlagende kenmerken. Zo is

er een vermindering van het stroomverbruik van 25% per gedrukt etiket, in vergelijking met andere drukpersen. Verder zorgt een recyclingsysteem voor imaging-olie die een daling van circa 50% in verbruik mogelijk maakt. De supplies hebben een langere levensduur en produceren minder afval.

 (maart 2009)

Info www.hp.com