Christian Heydenrijk: ‘Het freelancen is vanzelf ontstaan’

In de rubriek ZZPack’er vertellen mensen uit de verpakkingsbranche over hun beweegreden om zzp’er te worden en hoe ze dat ervaren. Aflevering 2: Christian Heydenrijk (48), freelance verpakkingsdesigner, die onder de naam Contigo samenwerkt met freelancer Jeroen Stael.

Gewetensbezwaren tegen de dienstplicht brachten hem in het freelancer-bestaan. In het jaar 1995, toen de militaire dienst nog verplicht was, mocht Christian Heydenrijk wegens zijn dienstplichtweigering niet solliciteren bij bedrijven. ‘Ik was net afgestudeerd aan de Hanzehogeschool Groningen als modeontwerper en besloot daarom te gaan freelancen, dat mocht wel. Mijn bedrijfje liep goed, dus ik besloot het te blijven doen.’
Via een opdracht om doosjes te ontwerpen voor Magicbodyfashion rolde Heydenrijk het verpakkingsdesign in. ‘Bij mij ontstaan dingen vaak vanzelf. Vanuit het modeontwerpen ging ik steeds vaker grafische designs maken en van daaruit kwam ik in de verpakkingen terecht.’
Vervolgens ontmoette hij in 2010 via www.freelance.nl Jeroen Stael, een Nederlandse verpakkingsontwerper die vanuit Spanje werkt. Samen hebben ze het samenwerkingsverband Contigo Packaging Design.

Aldi-ontwerpers
‘Wij zijn de Aldi onder de ontwerpers’, grapt Heydenrijk. ‘We hanteren goedkope tarieven van rond de 40 euro per uur of we nemen een ontwerpopdracht aan voor een vaste, lage prijs van bijvoorbeeld 600 euro. Die lage prijsstelling is ons succes. Overigens, we hebben toevallig ook Aldi zelf als klant.’
Toch probeert de ontwerper, nu zijn bedrijfje goed loopt, van het goedkope imago af te komen. Dat valt niet mee. ‘Bedrijven zijn nu gewend dat je zo goedkoop bent. Het is lastig om de omslag te maken. Het is zo ontstaan.’

Leuk en niet leuk
‘Het leukste van zzp’er zijn, is dat je je eigen tijd kunt bepalen en zelf kunt kiezen welke kant je op wilt. Verpakkingsdesign vind ik erg leuk werk. Veel leuker dan huisstijlen en visitekaartjes ontwerpen. Dat doe je vaak voor particulieren die niet veel geld hebben. Ik ervaar vaak dat hoe minder geld de klant heeft, hoe meer eisen ze stellen.’
‘Nadeel van het zzp-leven is dat je vaak lang moet wachten op je geld en dat je soms slaaf bent van de opdrachtgever. Je moet doen wat de klant vraagt. In de mode heb ik meegemaakt dat ze een compleet andere kleur kozen dan ik had voorgesteld. Als vormgever word je daar niet vrolijk van.’
‘Acquisitie plegen, vind ik een lastige en moeilijke taak. Als je het heel druk hebt, heb je er geen tijd voor. Heb je wel tijd, dan ligt de druk om iets te vinden hoog. Maar nu ik een samenwerkingsverband heb met Jeroen Stael is het makkelijker geworden. Wij schuiven elkaar opdrachten toe als we er zelf niet uit komen. Zo behoud je je klanten, want als je een opdracht doorschuift naar een andere vormgever heb je de kans dat de klant de volgende keer weer die vormgever kiest en niet meer bij jou terugkomt.’

Veldonderzoek
Door in supermarkten op zoek te gaan naar verpakkingen die een make-over kunnen gebruiken, komt Heydenrijk soms aan nieuwe klanten. Via dit veldonderzoek kwam hij aan klanten zoals foodproducent Toko Lien en kruidenproducent Flavori. Voor hen maakte hij een nieuw design, liet het zien en kreeg de opdracht om het door te voeren.
‘Tegenwoordig is het moeilijk om verpakkingen met verouderde designs te vinden. Er ligt veel moois in de supermarkten. Besluit je toch een verpakking te restylen, loop je de kans dat je te maken krijgt met een eigenaar die het design uit bijvoorbeeld 1972 nog steeds fantastisch vindt. Je hebt dan voor niets veel tijd besteedt aan het uitwerken van een design dat de prullenbak in gaat. Maar goed, lukt het wel, dan heb je er een klant bij. En de prijs? Daar komen we wel uit.’

Samen sterk
Gemiddeld werkt Heydenrijk zo’n 32 uur in de week. ‘Je hebt te maken met pieken en dalen. Die kun je opvangen door samen te werken. Een tip voor andere zzp-ers is dan ook een samenwerkingsverband aan te gaan met een concullega. Samen werken werkt, want samen sta je sterk. Klanten zien je als een volwaardig bedrijf en, zoals eerder gezegd, je hoeft geen opdracht te laten lopen doordat je ze aan elkaar doorstuurt. En ieder heeft zijn specialiteit. Ik ben sterk in illustraties, Jeroen Stael werkt veel met foto’s.’
Mocht er toch een bedrijf zijn die hem vraagt om in loondienst te komen, dan weet Heydenrijk het nog niet. ‘Ik zeg nooit, nooit. Als het een heel leuk bedrijf is met een geweldige baan. Het moet mij overkomen.’

www.contigodesign.eu