Baanbrekende verfverpakking spaart milieu en portemonnee

Paint in the Box is een baanbrekend verpakkingsconcept voor verf van Global Paint in Boven-Leeuwen. Een jaar lang werkte de verffabrikant, met productievestigingen in Boven-Leeuwen en Curaçao, aan het innovatieve Paint in the Box concept dat is bedoeld voor het Doe-Het-Zelf segment.

Verf uit een doos met binnenzak. Dit baanbrekende concept ligt inmiddels in diverse bouwmarkten. Een concept dat niet van een multinational komt, maar van een kleinere producent van kwaliteitsverven. Met internationale ambities, dat wel.
Global Paint in Boven-Leeuwen (55 medewerkers) heeft, sinds 2000, ook een vestiging op Curaçao (18 medewerkers), om vandaar uit de Latijns-Amerikaanse markt te bedienen. Het bedrijf werd zo'n twintig jaar geleden opgericht door Kees Willems en het heeft in de afgelopen twintig jaar naam gemaakt als producent van kwaliteitsverf voor het professionele segment.
VerpakkingsManagement sprak met Kees Willems en met adjunct-directeur Patrick Peters. Beiden waren nauw betrokken bij de ontwikkeling van Paint in the Box, de eerste stap van Global Paint in het Doe-Het-Zelf kanaal.

Tegen de stroom in
Vanaf de oprichting heeft Global Paint zich geconcentreerd op schildersbedrijven, timmerfabrieken en de stand- en decorbouw, maar die laatste doelgroep is nagenoeg uit beeld verdwenen. Van meet af aan is gekozen voor levering via een dealernetwerk. Naast het merk Global Paint is er Global Lifestyle voor de verf- en behangspeciaalzaken.
Willems: 'We bouwen markt op tegen de stroom in, door met kwaliteitsproducten en noviteiten te komen.' Hij noemt als voorbeeld de eigen mengmachines die op afstand online te servicen zijn.

Keurslager
De volgende stap is voor Global Paint Products het betreden van de Doe-het-Zelf markt. Peters: 'We wilden daarbij in het kader van verantwoord ondernemen ook met een innovatieve verpakking komen.'
Het idee ontstond een jaar geleden toen bij een bedrijfsborrel met buffet de rijst vacuüm verpakt werd geleverd. Willems zag het en bedacht dat er wellicht ook verf in zo'n zak zou kunnen. Hij besprak het met Peters, die verantwoordelijk is voor inkoop en productie. Ze vulden de zak na gebruik met verf en vroegen de plaatselijke keurslager, die de rijst had geleverd, de zak vacuüm te trekken.
Peters, die veel reist en de inkoop verzorgt: 'Tijdens mijn reizen ontdek ik nieuwe grondstoffen voor verf en ook nieuwe verpakkingen. Ik kende wel bag-in-box verpakkingen voor olijfolie. Voor verf is dit echter een baanbrekend concept. We zijn ermee aan de slag gegaan en na een jaar van ontwikkeling zijn half december de eerste Paint in the Box pallets uitgeleverd aan bouwmarkten.

Marketing
Toen het idee om verf in een bag-in-box te verpakken serieuze vormen aannam, haalde Willems een marketeer in huis om het verder uit te werken. Peters werd belast met de technische uitvoering. Paint in the Box is namelijk meer dan een nieuwe verpakking. Ook de verf in de verpakking is innovatief. Bovendien is Paint in the Box een stap in een nieuw verkoopkanaal, dat de nodige voorbereiding vergde.
De meerlaagse, gepatenteerde LDPE binnenzak heeft een schroefdop voor het afvullen. Na gebruik zorgt verwijdering van de dop voor een goede droging, zodat de binnenzak bij het kunststof- of restafval kan. De doos kan bij het oudpapier. Doordat de doos in vier talen is bedrukt, is de verpakking geschikt voor export. Peters: 'De doos hebben we in samenwerking met een multinational ontwikkeld. De zak wordt in Duitsland geproduceerd.'

Lichtere verf
Verf in een doos levert logistieke voordelen op, waardoor het milieu minder wordt belast en de kosten lager zijn. Belangrijk is ook het verhoogde gebruiksgemak voor de consument.
Allereerst de logistieke voordelen. De doos rekent af met het 'ruimteprobleem' van bussen op pallets: er wordt geen lucht meer vervoerd. Ook het gewicht van de verpakking zelf, een kartonnen doos en een zak, is gereduceerd ten opzichte van de emmer. Een metalen handvat is overbodig geworden.
Minder lucht en minder verpakkingsgewicht dus. Dat betekent meer verf op een pallet. Omdat het soortelijke gewicht van de verf omlaag is gebracht (van 1.5 naar 1.22), blijft het gewicht met 52 dozen op een pallet onder de 750 kilogram. Bovendien kunnen er twee pallets op elkaar worden geplaatst.
Niet alleen bij transport en in het magazijn, ook op het schap wordt de ruimte beter benut. Er is een besparing op transport en op materiaalgewicht. De reductie aan kunststoffen is 45% (leeg gewicht 260 in plaats van 470 gram). Bij het transport is de besparing 36% (520 liter in plaats van 330 liter op een pallet).
Bij 1,5 miljoen emmers van 10 liter is de jaarlijkse besparing 315.000 kilogram kunststof, 64.500 kilogram metaal en hoeven er 519 minder vrachtwagens te rijden.

Positieve reacties
Uiteraard heeft Global Paint Products de verpakking getest bij de doelgroep. De reacties waren zeer positief en varieerden van 'waarom is dit niet eerder bedacht', tot 'echt super makkelijk te dragen', 'idee al om goed te doseren' en 'geen geklieder meer'.
Peters: 'We slaan met deze verpakking twee vliegen in één klap. Het gebruiksgemak is sterk verbeterd. De verpakking is makkelijk te dragen en het geknoei is verleden tijd. Anderzijds wordt het milieu minder belast door de reductie van verpakkingsmateriaal en het efficiëntere transport. Er gaan meer liters in een vrachtwagen.'
De verf zelf, is innovatief omdat bij een lager soortelijk gewicht de kwaliteit hetzelfde is. 'Het is een dekkende verf', zegt Willems.

Verder uitbouwen
Het worden spannende tijden voor Global Paint Products. Willems: 'Dit is volledig nieuw in het verfsegment, dus de consument moet er aan wennen. Met schapmaterialen en folders wordt Paint in the Box ondersteund. Mocht het een succes worden, dan komt er ook een 5-liter variant.'
Dat gebeurt niet onder de naam Global Paint, want die is exclusief voor professionele gebruikers. Met Paint in the Box maakt het bedrijf een nieuwe verf voor een nieuwe doelgroep, die milieu- en gebruiksvoordelen heeft. En een groot voordeel voor Global Paint zelf: De nieuwe verpakking bespaart voor de producent van professionele kwaliteitsverven ook verpakkingenbelasting, in vergelijking met bussen.

Tekst: Gerard Molenaar

www.paintinthebox.nl