Generatiekloof over nut van verpakken'

Generatiekloof over nut van verpakken'

Verpakkingsbeurs ALL4PACK Paris, die plaatsvindt van 23 t/m 26 november 2020, heeft de impact van de coronacrisis op het gebruik van verpakkingen in Frankrijk onderzocht. Onder meer blijkt dat ouderen meer waardering hebben voor verpakkingen dan jongeren.

Het internationale marktonderzoekbureau IFOP heeft in opdracht van de vakbeurs in mei 2020 een onderzoek uitgevoerd dat gedragsveranderingen aantoont onder de Franse bevolking. De IFOP-studie, uitgevoerd onder 1001 personen, toont onder meer aan dat de meerderheid van de Fransen verpakkingen zeer of uiterst nuttig vindt. Dit percentage is hoger onder senioren (66% tegenover 22% onder 18-24-jarigen), wat wijst op een generatiekloof in de opvattingen. Verpakkingen vervullen een sleutelrol in de veiligheid van producten en daarmee van de consument. De Fransen lijken zich daar duidelijk bewust van te zijn, en sinds de crisis nog meer. Dit belang vloeit voort uit een sterke en duurzame maatschappelijke behoefte om het ontwerp en het gebruik van verpakkingen te veranderen om beter te kunnen inspelen op de milieuproblemen en -uitdagingen.
Zo gaf 1/3 van de Fransen er de voorkeur aan om vóór de Covid-19 producten met minder verpakking te kopen en 60% hiervan blijft dat ondanks de gezondheidscrisis doen.

Gedragsverandering

Hoewel 60% van de ondervraagden zegt dat ze hun gedrag met betrekking tot verpakkingen niet hebben veranderd, zegt 40% nu meer producten met verpakkingen te kopen sinds de Covid-19-crisis. Nog meer van hen maken deze keuze in de Noordoostelijke regio's (48%) en de grote steden (45%) waar het virus zich op grotere schaal heeft verspreid. Dit gedragsverschil valt te verklaren door de veiligheidsfunctie van de verpakking, hetgeen een blijvende trend lijkt te zijn.

Aandacht voor duurzaamheid

Uit de resultaten van de enquête blijkt ook dat een grote meerderheid van de Fransen (61%) van mening is dat de fabrikanten zich niet voldoende inspannen voor het ontwerpen van duurzame verpakkingen. De consument geeft echter geen negatieve waardering (de extreem negatieve waarde is slechts 17%).
De meerderheid van de ondervraagden bevindt zich in het "waarschijnlijk" positieve of negatieve bereik, wat wijst op een gebrek aan duidelijkheid over dit onderwerp, hetgeen waarschijnlijk verband houdt met het gebrek aan kennis over de maatregelen die de industrie neemt.

Innovatie

‘De toekomst brengt vernieuwing’, zegt Olivia Milan, directeur All4Pack Paris. ‘Er ontwikkelen zich tal van innovaties onder de fabrikanten, maar helaas zijn deze slechts beperkt bekend bij het grote publiek.’ Om dit concreet te illustreren heeft All4Pack Paris een aantal van deze innovaties uitgelicht die door een aantal exposanten op de beurs zullen worden gepresenteerd aan de professionals:

• Uitvinding van een nieuwe gerecyclede grondstof die bestaat uit 100% gerecycled EPS (isothermisch polystyreen - 's werelds meest gebruikte verpakkingsmateriaal) uit gebruikte verpakkingen.

• Biologisch afbreekbare verpakkingen gemaakt van een nieuw biologisch materiaal dat kan worden gebruikt als compost voor de landbouw.

• Verpakkingen die tot 1000 keer kunnen worden hergebruikt voor toepassing in de e-commerce sector.

• Innovatief chemisch recyclingproces om gemengde en verontreinigde kunststoffen te recyclen.

• Machines die snelle productiewissels mogelijk maken: van de productie van kartonnen dozen naar beschermingsmaskers in minder dan twee weken tijd of het omvormen van een lopende band tot een reinigingsrobot die in 1 minuut 100m² oppervlakte (in ziekenhuizen) kan ontsmetten.

www.all4pack.com

Artikel delen