Alex Wiersma: 'Gezocht: bedrijfsovername'

Alex Wiersma heeft zo’n dertig jaar managementervaring in de grafische- en verpakkingsindustrie. Na een aantal jaren van internationale groei en ontwikkeling verkocht hij recent zijn aandelen in Royal Hoitsema Labels in Groningen en trad terug als CEO. Nu is hij weer op zoek naar een positie als CEO en mede-aandeelhouder bij een verpakkingsproducent.

‘Er zijn in Nederland momenteel veel verpakkingsondernemers op leeftijd die opvolging zoeken en die hun onderneming willen verkopen. Als ervaren CEO en ondernemer heb ik diverse participatiemaatschappijen achter mij staan die de verpakkingsindustrie een interessante sector vinden en die hier met mij voor langere termijn in willen stappen.’

MBI of MBO
‘Er zijn verschillende manieren om een goede bedrijfsopvolging en -overdracht te regelen’, vertelt Wiersma. Bij een Management Buy In (MBI) neem ik direct na de aandelenoverdracht de directie over. Dit kan natuurlijk ook met zittende aandeelhouders. Belangrijk is in veel gevallen wel dat de voormalige eigenaar gedurende een bepaalde tijd nog beschikbaar is als adviseur. Dit is een belangrijke continuïteitsgarantie. Maar een Management Buy Out (MBO) is vaak ook een goede optie. Ik treed dan eerst aan als CEO en na een periode van bijvoorbeeld een half jaar wordt de aandelenoverdracht aan mij en de participatiemaatschappij opgestart. Het voordeel is dan dat ik de onderneming, haar klanten en medewerkers al goed ken.’
Wiersma: ‘Ik heb ook vele directiefuncties in loondienst vervuld en heb mij ook in die positie altijd “ondernemer” gevoeld. Toch voegt een mede-aandeelhouderschap voor mij echt iets toe. Het geeft een extra dimensie en nog meer intrinsieke motivatie. Werk wordt passie!’
‘En’, vertelt Wiersma, ‘continuïteit van de onderneming en waardecreatie voor aandeelhouders gaan uitstekend samen.’

Visie
Wiersma heeft gedurende zijn loopbaan bij diverse verpakkingsondernemingen een duidelijke visie op de verpakkingsindustrie ontwikkeld. Diepgaande kennis van de rol van verpakkingen in het primaire productieproces van food- en non-food-producenten en de gehele supply chain is een belangrijke succesfactor, vindt hij. ‘De technische specificaties van verpakkingen zijn immers van grote invloed op de efficiency van de primaire processen bij producenten.’ ‘Customer First’ en ‘Runability’ zijn dan ook belangrijke strategische speerpunten van Wiersma. ‘Dit betreft dus nadrukkelijk niet alleen de kostprijs van verpakkingen. Een Total Cost of Ownership-benadering is hierbij noodzakelijk.’ 
‘Ook verwacht ik veel van innovaties op het gebied van bijvoorbeeld Smart Printing, want printed electronics en printed intelligence gaan grote invloed hebben op toekomstige verpakkingen en verpakkingslogistiek, van producent tot consument.’

Ervaren manager
Binnen de verpakkingsindustrie heeft Wiersma een brede internationale ervaring in prepress en converting, zowel in de kartonnage als in etiketten. Ook deed hij uitgebreide ervaring op met Lean Six Sigma: ‘Dit is een kritische rendementsfactor voor verpakkingsproducenten in een competitieve markt.’
Gedurende vele jaren was Wiersma zelfstandig management consultant en interim manager. Hij adviseerde MKB-ondernemers en Raden van Bestuur van grote beursgenoteerde concerns en gaf als turnaroundmanager succesvol leiding aan grote reorganisaties, herstructureringen en optimalisatieprogramma’s. ‘Tijdig het roer omgooien, is iedere keer weer een nieuwe uitdaging. Er zijn echt voldoende kansen in de markt.’
Wiersma: ‘Graag komen wij dus in contact met ondernemers voor wie een verkoopbesluit actueel is’.

A.M.Wiersma Beheer BV

alex.wiersma@hetnet.nl / 06-51648636