Sensoren van Sebert Trillingstechniek monitoren kunstwerk J Johns

Sensoren monitoren transport Johns kunstwerk

Het Stedelijk Museum Amsterdam heeft het werk van Jasper Johns "Untitled" vervoerd van the The Broad in Los Angeles naar het Depo in Amsterdam. Sebert Trillingstechniek heeft diverse sensoren in de verpakking geplaatst om het dynamische gedrag van de kist te monitoren.

Het kunstwerk werd vervoerd in een houten omkisting met daarin een binnenkist die met staaldraad veren gemonteerd aan de buitenkist. De buitenkist is stevig op een trolley gemonteerd. Sebert Trillingstechniek heeft een Saver met GPS unit geïnstalleerd om het dynamisch gedrag van de kist te bepalen. De pcb-versnellingsopnemers zijn op de bodem van de buitenkist geplaatst, waarbij ze alle verticale schokken en trillingen zullen meten gedurende het transport.

Grootste schok

De grootste schok werd geregistreerd op het vliegveld in Los Angeles. Een trolley rijdt van het vliegtuig (over de stelcon platen) naar het warehouse toe. Hierbij zijn schokken van 8,8g piek versnelling gemeten. Door het gebruik van het dempingssyteem zijn de maximale gereduceerde versnellingen in de binnenkist 1,2g piek versnelling.
Op Schiphol werd een tweede schok gemeten waarbij de piek versnelling 8,4g. De maximale gereduceerde versnellingen in de binnen kist was slechts 1,0 g piek versnelling. De gemeten trillingen gedurende het transport waren minimaal, de gemiddelde grms waarde tussen de 1 en 200Hz was 0,017 (slide 12). Sporadisch werd er een trilling gemeten tussen de 1 en 200Hz van 0,607 grms en dit werd veroorzaakt door de stelcon platen in combinatie met het stug geveerde trolley.

Druk

Het schilderij is gelukkig niet gevoelig voor snelle drukverschillen die ontstaan tussen het opstijgen en landen van het vliegtuig. Want gedurende vlucht zakte de luchtdruk heel snel van 1021mbar naar 813mbar en visa versa.

 

Reacties

Reactie toevoegen