Retailer Feneberg bespaart 70% plastic met flowpack van Schur Flexibles

Flowpack bespaart 36 ton plastic per jaar

De Zuid-Duitse retailer Feneberg verpakt de gehakt van haar eigen slagerij sinds kort in een flowpack. Schur Flexibles levert hiervoor haar MonoFlow folie. De flowwrap verpakking bespaart volgens de retailer 70% plastic ten opzichte van gehakt dat in kunststof bakjes wordt verkocht. Op jaarbasis betekent dat 36 ton plastic.

‘De MonoFlow PXC is goed recyclebaar’, aldus Schur Flexibles. ‘Het is een transparante, volledig recyclebare PP flow-wrap film met hoge barrière. Ideaal voor gevoelige producten zoals vers vlees maar ook geschikt voor kaas of verse pasta.’
‘Door over te stappen van conventionele trays of thermogevormde verpakkingen naar MonoFlow kunnen fabrikanten tot 70% plastic besparen.’

Lichter

De nieuwe verpakking kenmerkt zich door een lager gewicht en minder gebruik van plastic. Dit bespaart energieverbruik en de benodigde ruimte tijdens fabricage, opslag en transport. De verpakking presteert goed volgens de producent: ‘Zuurstof- en waterdampbarrières van verschillende niveaus zijn mogelijk en dankzij het brede sealbereik kan deze efficiënt en betrouwbaar worden verwerkt op bestaande flow-wrap verpakkingslijnen. De folie is te bedrukken met flexo, diepdruk of digitaal print.’
Het nieuwe verpakkingsconcept won onlangs de German Packaging Award 2020 in de categorie duurzaamheid.

35.700 kg minder plastic

Christian Gareiß, hoofd productietechnologie bij Feneberg: ‘Door onze gehaktverpakkingen om te zetten in een flow-wrap, brengen we jaarlijks 35.700 kg minder plastic op de markt. Dit is een enorme besparing. In het verleden werden met één pallet verpakkingsmateriaal circa 5.000 gehaktverpakkingen gemaakt. Met onze flow-wrap verpakkingen kunnen we tot 81.000 verkoopeenheden produceren met één enkele pallet. Dit betekent dat als er in het verleden 100 vrachtwagens nodig waren om de trays af te leveren, er vandaag slechts maximaal 7 vrachtwagens op de weg zijn om de folie af te leveren, die dan hetzelfde aantal zal produceren.’

‘Het nieuwe verpakkingsconcept combineert de vereiste hoge niveaus van productbescherming en verwerkbaarheid met grotere duurzaamheid. Het is al goed ontvangen door Feneberg-consumenten. Daarom zal de volgende stap zijn om alle andere zelfbedieningsvleesproducten in deze innovatieve verpakking aan te bieden’, aldus de retailer.