Jones Soda voorziet flessen van een stemetiket

Amerikanen kunnen stemmen via een flesje

Het Amerikaanse frisdrankmerk Jones Soda helpt kiezers met het uitbrengen van hun stem via een speciaal limited edition Vote 2020-label op haar frisdrankflessen. De etiketten zijn voorzien van een uitleg en een QR-code die leidt naar de site waar consumenten zich kunnen registreren om te stemmen vanaf hun smartphone.

Jones Soda, een ambachtelijke frisdrankmerk dat bekend staat om zijn onconventionele smaken en om haar ontwerpen van consumenten, geeft de consument een tool voor kiezersregistratie. Op het labels bevindt zicht een QR-codes die burgers rechtstreeks naar een registratiesite leiden. Een non-profit en onpartijdige Voter Participation Center (VPC) beheert de registratietool. De burgers kunnen via de link hun huidige registratiestatus controleren en informatie vinden over stemrichtlijnen en de uiterste registratiedeadline.

Ontwerpen

De flessen met de limited edition Vote 2020-labels liggen deze week in de schappen in de VS en bevatten zes verschillende ontwerpen gemaakt door kunstenaars en consumenten in een totale oplage van 500.000 etiketten. Ze variëren van een 'Voting Beats Not Voting'-bericht tot een negenvoudige herhaling van het woord ‘Vote' bovenop een afbeelding van het Vrijheidsbeeld. Een QR-code op de achterkant maakt online registratie van kiezers in ongeveer twee minuten mogelijk met een rijbewijs of identiteitskaart.

Stemrecht

‘Het stemrecht is een hoeksteen van de Amerikaanse democratie, maar miljoenen in aanmerking komende kiezers worden niet geregistreerd, zelfs niet in een normaal jaar, en dit jaar is duidelijk niet normaal’, aldus Jamie Colbourne, CEO van Jones Soda. ‘De registratienummers zijn historisch laag, omdat de pandemie veel kiezersregistratiesites en live-evenementen heeft gesloten. We hebben onze Vote 2020-flessen gemaakt om mensen te inspireren om zich te registreren en hen een manier te bieden om het te doen zonder zelfs maar hun drankje neer te zetten. We hopen onze belangrijkste consumentengroep, Gen-Zers, die 10% van de in aanmerking komende stemmingspool uitmaken, te bereiken en een impact te hebben op de stemmen die worden uitgebracht tijdens de verkiezingsdag.’

 

Reacties

Reactie toevoegen