Corona Take Away Kwartetspel ontworpen door Joost Identities

Corona kwartetspel in ‘take away design’

Pieternel Brummelkamp heeft het coronakwartetspel bedacht. Een serie van 20 sets kwartetkaarten die de coronatijd met een knipoog in beeld brengt. Joost la Housse heeft meegeholpen het idee voor het Corona Take Away Kwartetspel uit te werken en gaf de verpakking de looks van een take away hamburger.

‘Het idee van een coronakwartetspel ontstond aan het begin van de pandemie’, vertelt Pieternel Brummelkamp. ‘We beleven een exceptionele tijd die straks de geschiedenisboeken in gaat en daar wilde ik iets tastbaars van maken. Op social media kwamen zoveel grappen voorbij, dat ik er viertallen van kon maken. Zodoende begon ik dit kwartet te bedenken. Niet al het beeldmateriaal kon worden gebruikt vanwege de rechten dus na eindeloos speuren op internet (met dank aan Creative Commons licenties), kwam de selectie tot stand.’

SpellenNel

‘Op het moment dat Pieternel de kaarten gereed had werd ik door haar benaderd om het idee te ventileren en tevens de vraag hoe dit te gaan verpakken’, vertelt Joost la Housse van Joost Identities. ‘Het idee vond ik geweldig en aan de telefoon zijn we gaan brainstormen. De producentnaam SpellenNel onstond en de basis voor het concept van het spel werd gelegd.’

Kartonnen kaarten

De digitaal bedrukte speelkaarten zijn van wit Ensocoat 2S, 300 grams karton (tweezijdig dubbel gestreken sulfaatkarton) in bridgeformaat (56 mm x 88 mm). Ze bevatten rechtenvrijbeeld waarvan Joost la Housse een collage heeft gemaakt voor het binnenwerk van het doosje. De collage bevat alle elementen die op dit moment in het nieuws komen en symbool staan voor deze tijdgeest. Allemaal vanuit een bubbel waarvan een deel letterlijk op zijn kop staat.

Verzenddoosje

De verpakking is tevens het verzenddoosje. Het betreft een wit brievenbusdoosje in A7 formaat gemaakt uit E-golf (140 x 95 x 27 mm) en voorzien van een digitaal bedrukte stikker. ‘We moesten het low profile houden’, vertelt Joost. Enerzijds vanwege het budget maar anderzijds omdat deze tijd juist vraagt om weinig opsmuk. Zo min mogelijk materiaal. Essentie telt.’
‘Veel producten worden nu take away aangeboden, met name restaurants doen dat. Op deze manier worden er nog wat inkomsten gegenereerd. Met dit verpakkingsconcept speelden we in op deze 'coronatrend'. De vormgeving van de verpakking versterkt het idee: deze is geïnspireerd op het design van een hamburger waxpapiertje.’
‘Tevens kun je de naam ‘Corona Take Away’ ook interpreteren als ‘haal corona van mij vandaan.’

Bewustwording

‘De coronapandemie legt een vergrootglas op hoe wij mensen met elkaar omgaan en hoe we de aarde gebruiken’, zegt Pieternel tot slot. ‘Bewustwording van hoe we materialen gebruiken en welke, wordt steeds urgenter. We zitten op een omslagpunt. De keuze om geen plastic opbergdoosje te gebruiken was snel gemaakt, zo ook het idee om verzenddoosje en opbergdoosje één te laten zijn. Bovendien: als je kijkt naar zo'n verzenddoosje, dan is dat toch een mooi stevig doosje? Het is zonde om zo'n doosje meteen weg te gooien.’
‘Voor het visuele beeld hebben we gekozen voor een speels, haast caleidoscopisch beeld van de coronatijd. Veel aspecten zie je er in terug.  Het via Bol.com te bestellen spel zelf is dat namelijk ook: speels (letterlijk), en veel verschillende issues worden door het kwartet in beeld gebracht. En op deze manier wordt het thuisblijven nog leuker!’

Reacties

Reactie toevoegen